Til 364.000 kr. melder den nye Nissan X-Trail sig for alvor ind i kampen om køberne i den mellemstore SUV-klasse. Merprisen i forhold til lillebror Qashqai er beskeden.
Når den nye Nissan X-Trail får Europa-premiere til juli, kroner Nissan samtidig et usædvanligt stærkt program af de såkaldte crossover biler. Meget passende at japanerne så kan høste frugterne af den hurtigst voksende biltype, for det var netop Nissan, der kickstartede crossover-bølgen med den første udgave af Qashqai.
Qashqai er netop blevet afløst af en ny model, og under den finder vi den frække Juke. Med den kommende X-Trail har Nissan dermed et trekløver af crossovere. Ikke dårligt i en tid, hvor biltypen boomer. Nissan storsatser altså på at gøre crossover-nichen mainstream og alt tyder på, at japanerne får succes med strategien.
Men tilbage til X-trail. Hvor forgængeren var en kantet, kradsbørstig sag, der gjorde en dyd ud af at ligne en ægte offroader, kombinerer den nye X-trail det terrængående firehjulstræk med mere urbane, stationcarlignende former – nøjagtig som den lidt mindre Qashqai. Terrænduelighed har ikke længere førsteprioritet. Af samme grund fås X-Trail også med blot forhjulstræk – en udgave som flertallet af kunderne forventes at vælge.
Teknisk bygger Nissan X-Trail videre på Qashqai. Begge biler er baseret på Nissan-Renault alliancens Common Module Platform, men X-Trails akselafstand er forøget med seks cm mens totallængden er øget med 26 cm.”
Det giver væsentlig mere plads i kabinen og gør det muligt for Nissan at tilbyde X-Trail som den syv-personers udgave af X-Trail, der ikke overlevede modelskiftet. Den tredje sæderække er dog ekstraudstyr i X-Trail. Sparer du pengene, kan du til gengæld glæde dig over et bagagerum på hele 550 liter mod 430 liter i Qashqai.
Uanset om X-Trail har fem eller syv sæder, er der tænkt på passagerernes velbefindende: Som i en biograf bliver sæderne højere, desto længere bagude passagererne sidder. Der er altså godt udsyn fra både 2. og 3. sæderække.
Du får med andre ord noget for de relativt beskedne 52.000 kroner som billigste X-Trail koster ekstra sammenlignet med en tilsvarende udstyret Qashqai. Prisen for en basis-X-Trail er 364.000 kr. og det rækker til forhjulstræk, Nissans omfattende ‘Safety Shield’ sikkerhedsudstyr og Renaults fremragende 1,6 liters dieselmotor med 130 hk. Foreløbig bliver det eneste motor til X-Trail uanset om den har for- eller firehjulstræk, men senere udvides programmet med en ny 1,6 liters turbobenziner, også med 130 hk.
Interessant nok er den tvangsfodrede benziner næsten lige så brændstoføkonomisk som dieselmotoren. Snitforbruget er henholdsvis 18,9 og 20,4 km/l. Præstationerne er også næsten identiske, bl.a fordi benzinmotoren har samme solide drejningsmoment som dieselen på 320 Nm.”
Til indgangsprisen 364.000 kr. melder Nissan sig for alvor ind i kampen om kunderne til de mellemstore crossovere og SUV’er som Honda CR-V, Mazda CX-5 og Toyota RAV4. I en direkte sammenligning på pris er Nissan X-Trail henholdsvis 10.000, 14.000 og 25.000 kr. billigere end rivalerne. Så selv om X-Trail og Co. kun sjældent bliver svinet til ude i terrænet, kan kampen om kunderne godt gå hen og blive hård og beskidt.
Læs også: X-Trail skifter spor