Blandt firehjulstrækkere og superbiler på biludstillingen i Detroit viser Chevrolet hele to nye elbiler. En helt ny Volt samt prototypen på en elbil til folket kaldet Bolt.
General Motors (GM) elbil med hjælpemotor, Volt, har siden første konceptudgave så dagens lys i 2007 været en slags eksponent for bilgigantens rutsjetur.
Udset til at være GM’s fremtidshåb, hyldet for sit futuristiske design, beundret for sin avancerede drivline, udskældt for sin avancerede drivline og kritiseret for pris og produktionsomkostninger.
Volt har fået mere blandede anmeldelser end tv-serien 1864, alligevel er bilen verdens mest solgte plugin-hybrid, hvis man tæller tvillingerne Opel/Vauxhall Ampera og Holden Volt med i regnskabet.
I kølvandet på al polemikken sender GM nu en ny Volt på gaden, som skal stå på “egne ben” og konkurrere med biler som Toyota Prius Plug-in Hybrid uden al den politiske bagage.
Ligner en almindelig personbil
Det er som om, at de mere rolige omstændigheder er smittet af på 2015-udgavens design. Volt ligner nu i langt højere grad en almindelig bil, som bærer ligheder med både Opel Astra og Dodge’s kompakte sedan Dart.
GM har angiveligt spurgt nuværende Volt-ejere, hvad de ønskede sig af en ny Volt, og to ønsker dominerede i forslagskassen, nemlig en øget rækkevidde på eldrift samt sjovere køreegenskaber.
Op mod 100 km rækkevidde på el
Derfor har den nye Volt en helt ny drivline med en 1,5-liters benzinmotor i kombination med to elmotorer mod tidligere én, samt en ny, lettere og mere effektiv batteripakke bestående af 192 celler mod før 288.
Resultatet er en rækkevidde ved batterikraft, som er forbedret med hele 33 procent, hvilket bør betyde, at Volt ifølge den europæiske testcyklus NEDC kan køre op mod 100 km på en opladning.
Desuden skulle de nye elmotorer til sammen veje omkring 50 kg mindre end elmotoren i forgængeren og være 12 procent mere effektive.
Et samlet forbrug på 110 km/l
Sammen med den nye benzinmotor skulle det kombinerede forbrug ligeledes være forbedret med omkring 33 procent.
Selv om opgivelserne er lidt slørede på nuværende tidspunkt, indikerer det et officielt forbrug i EU på lige omkring 110 km/l, hvilket vil give bilen en endnu mere klækkelig rabat i afgiften end hidtil.
I Danmark har den nuværende Volt, som markedsføres under Opel-emblemet, trods sin km/l-rabat været stort set usælgelig, da den til 648.000 kroner overbyder alt andet end en Opel Insignia OPC.
Effektiv elbil til menneskepenge
Hvor Volt i fremtiden dog også primært vil være en vare for de privilegerede miljø-bilister, overrasker GM på Detroit-biludstillingen med en nyhed til “folket”.
I minibilen Bolt har GM pillet benzinmotoren ud af ligningen og udviklet en rendyrket elbil med en rækkevidde på op til 320 km, som skal slås mod biler som BMW i3.
Kodeordet for Bolt bliver imidlertid ifølge GM-topchef Mary Barra “opnåelighed” og ikke “eksklusivitet”, så rent prismæssigt må Bolt – hvis den realiseres – ventes at underbyde tyskeren, der herhjemme begynder ved 282.000 kroner..
Læs også: Opel Ampera tæt på at få trukket stikket