Antallet af offentlige ladestandere er det seneste år næsten fordoblet til 10.910. Men danskere i etagebyggeri har stadig udfordringer.
Fra 506 lynladere pr. 1. april 2022 til 951 lynladere et år senere. Dét er en solid forøgelse og udtryk for, at udbyderne har sat fart i udbygningen af offentlige lyn-ladestandere i Danmark. Samt at flere af Teslas lynladestationer det seneste år er blevet tilgængelige for andre end Tesla-ejere.
Lynladere er defineret som ladere, der kan hælde minimum 100 kW på i timen.
Antallet af offentlige, almindelige ladestandere er også forøget betragteligt fra 5.429 ved udgangen af marts 2022 til 9.959 i dag. Med andre ord er der nu i alt 10.910 offentlige ladestandere i Danmark.
Men selvom det går hurtigt, er behovet stadig langtfra mættet, hvis salget af elbiler fortsætter som forventet. I efteråret 2022 passerede antallet af elbiler i Danmark 100.000, i dag er tallet vokset til næsten 127.000 ifølge Dansk Bilbrancheråd.
Udfordringer for etageboliger
Særligt en – stor – gruppe danskere har i øjeblikket vanskeligt ved at se det fornuftige at investere i en elbil. Ifølge De Danske Bilimportører bor 730.000 familier med bil i enten etagebolig, rækkehus eller lignende, hvor muligheden for at opsætte en ladestander er stærkt begrænset.
”Hvis vi ønsker, at borgere med bil i byerne skal se elbilen som en mulighed, er det essentielt, at de ikke er begrænset i deres mulighed for at oplade bilen tæt på bopælen,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Den senest tilgængelige undersøgelse fra Nordisk Elbilbarometer offentliggjort i maj 2021 viste, at 11 procent af 1.000 adspurgte danskere angav “kan ikke lade hjemme” som den tungest vejende årsag til, at en elbil er udelukket. 10 pct. angav “begrænset lademulighed langs vejene” som en stopklods, mens 20 pct. svarede “for dyre” om elbilerne og 15 pct. “for kort rækkevidde” som forklaringer på, at elbiler ikke er en mulighed.
Holland længst fremme
I EU voksede antallet af elbiler fra 2016 til 2022 næsten tre gange så meget som antallet af ladepunkter. I 2016 var antallet af ladepunkter i EU 77.038, i 2022 var tallet 479.396. Men antallet af elbiler steg i samme periode fra 118.542 til knap to millioner.
Holland er det EU-land, der bedst honorerer efterspørgslen på antal ladestandere. I det flade land, hvis areal er en smule mindre end Danmarks, var antallet af offentlige ladepunkter ved udgangen af 2022 111.821 ifølge ACEA (The European Automobile Manufacturers’ Association). Altså over 100.000 flere offentlige ladestandere end i Danmark.
Dansk Bilbrancheråds Elbilbarometer viste ved udgangen af marts, at antallet af elbiler på de danske veje er 126.993, antallet af plug-in-hybrider 108.497, benzinbiler 1.818.704 og dieselbiler 751.563. I alt er der 2.806.028 indregistrerede personbiler i Danmark, og de rene elbiler udgør således 4,53 pct.