Kinesisk firma tilbyder et nyt batteri til BMW i3, der mere end fordobler rækkevidden. Det kan forlænge livet for BMWs kult-elbil.
Avanceret kulfiber-chassis, enorme og næsten cykelsmalle hjul, ’selvmordsdøre’, stærkt underholdende køreegenskaber og et design, der stadig ligner noget fra fremtiden…
BMW skabte opstandelse med mærkets første dedikerede elbil i 2013, den kompakte i3.
Her 12 år senere er i3 blevet kult. Produktionen stoppede i 2022, men i3 kører videre mange steder i verden. Herhjemme er bestanden ca. et par tusinde biler, og i3 er fortsat en populær pendlerbil eller bil nummer to.
Fuldt forståeligt, for BMW i3 var så fremsynet i 2013, at den stadig fremstår frisk og moderne.
Beskeden rækkevidde
Den har dog et for elbiler væsentligt ”men”: Rækkevidden er begrænset.
Særligt i de første udgaver, der nøjedes med et beskedent batteri på 19 kWh netto. Det gav en rækkevidde på 130 km efter den amerikanske EPA-norm. Men efter 12 år er batterikapaciteten reduceret, så man skal være glad for at nå 100 km i de mindste udgaver af i3.
Senere fulgte versioner med batterier på 30 og 40 kWh, der øgede rækkevidden til henholdsvis 270 og 340 km, igen ifølge EPA. Bedre, men stadig ikke tal, der kan imponere sammenlignet med dagens elbiler.
400 km rækkevidde
Nu kommer et kinesisk firma de mange glade i3-ejere, der ikke kan nænne at skille sig af med deres kulfiber-elbil, til undsætning.
Martigi, som firmaet hedder, har udviklet en batteripakke til i3, der består af nye battericeller fra verdens største batteriproducent, CATL.
Kapaciteten er hele 54 kWh, men batteripakken passer til alle udgaver af i3 og leveres inklusive batteristyring og forbindelseskabler. Rækkevidden er hele 400 km – altså mere end dobbelt så meget som den oprindelige i3 med det mindste batteri.
Ladeeffekten er den samme – max 50 kW i en lynlader.
Prisen på handelsplatformen Alibaba er 5.800 dollars – 38.000 kr. Hertil kommer forsendelse og montering, der naturligvis løber op, hvis batteriet skal helt til Danmark. Men det kinesiske batteri kan være billigere end et originalt BMW-batteri på 40 kWh, der koster 15.000 dollars i USA – 98.000 kr. – før montering.
Voksende eftermarked
Om danske BMW i3-ejere tør kaste sig ud i at importere et erstatningsbatteri hjem fra Kina er måske tvivlsomt.
Men alene muligheden fortæller en historie om, at jo flere elbiler, der sælges, desto større bliver eftermarkedet for bl.a. nye batterier. Både udvalg og konkurrence på pris vil øges, så det fremover kan betale sig at skifte det ellers meget dyre batteri i elbiler. I hvert fald i elbiler som BMW i3, der med kulfiberchassis og andre fine detaljer er værd at holde kørende i mange år.
Herunder kan du se videoen, hvor Martigi forklarer, hvordan man monterer et nyt batteri i i3.