Nyt batteri kan give Tesla rækkevidde-fordel om to år

Om to år er Panasonic klar med ny batteriteknologi, der vil øge rækkevidden med 25 procent. Tesla står først i køen.

Den japanske batterigigant Panasonic er langt i udviklingen af et nyt batteri, der har 25 procent mere kapacitet end moderne lithium-ion batterier.

Panasonic forventer at kunne levere batteriet i slutningen af 2027. Tesla, der er storkunde hos Panasonic, forventes at få de nye batterier først, og det kan give mærket et tiltrængt boost. Teslas elbiler vil nemlig kunne se frem til at få forlænget deres rækkevidde med 25 procent. 

En Model Y Long Range Dual Motor, der i dag kører 586 km på en opladning, vil nå ud på 730 kilometer, mens en Model 3 Long Range RWD kan se frem til en rekordlang rækkevidde på 875 km.

Lettere og billigere

Tesla - og andre bilmærker, der får adgang til teknologien - kan også vælge at gå ned i batteristørrelse og bare bevare den nuværende rækkevidde. Til gengæld bliver bilerne lettere og billigere.

Panasonic siger dog ikke noget om, hvad den nye batteriteknologi koster. Der er dog ikke tale om de meget omtalte solid state-batterier, der bliver noget dyrere end dagens elbil-batterier.

Batteri uden anode

Derimod arbejder Panasonic med at undlade brug af den såkaldte anode i det nye batteri.

Der er flere fordele ved et anodefrit batteri. Først og fremmest giver det plads til flere af de aktive materialer som nikkel, mangan og kobolt, hvilket øger batteriets kapacitet.

Man slipper også for at bruge grafit i anoden. Dermed reducerer man afhængigheden af Kina, der sidder på en stor del af verdens grafit-produktion. Det samme gælder nikkel, der både er dyrt og domineret af Kina. Ifølge Panasonic er der brug for mindre nikkel i det nye, anodefri batteri.

Flere gør som Panasonic

Panasonic er ikke den eneste batteriproducent, der arbejder på at droppe anoden. Flere amerikanske virksomheder gør det samme. Bl.a. Quantumscape i samarbejde med VW-koncernen.

Alt tyder derfor på, at teknologien kommer. Panasonic kommer tilsyneladende først, hvilket umiddelbart giver Tesla en fordel.

Panasonic oplyser dog endnu ikke præcise tal for rækkevidde og pris - blot, at de forventer at kunne levere de første anodefri batterier om to år.

Batterier forbedres løbende

Nyheden fra Panasonic taler ind i en større historie om, at ny batteriteknologi er meget andet end de stærkt hypede solid state batterier. Over alt i verden udvikles og forbedres den eksisterende batteriteknologi løbende. Det er også forklaringen på, at elbilerne har fået tredoblet deres rækkevidde over de seneste 10 år.

Alt tyder på, at den udvikling bare fortsætter.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here