Efterlysning: Nyt bilmærke fra Kinas fjerdestørste bilkoncern skulle have været i Danmark i juli - siden har ingen set Changan.
Man skal holde tungen lige i munden og bruge både fingre og tæer for at holde styr på alle de nye kinesiske bilmærker, der kommer til Danmark for tiden.
I skrivende stund er der omkring 20 kinesiske bilmærker på det danske marked. Vi skriver ‘omkring’, for situationen er flydende: Nogle Kina mærker som BYD, MG, Xpeng og Polestar virker etablerede og sælger stabilt. Andre som Zeekr, Nio og Omoda er netop ankommet og nøjes foreløbig med to, tre eller fire forhandlere - det kan naturligvis aflæses på de beskedne salgstal.
Endelig er der mærker, som har været her, men de facto er ude igen. Som Aiways, der kom til Danmark i 2021, men ikke har fremstillet biler siden 2023.
Endnu en Model Y-konkurrent
Og så er der mærker, der er annonceret, men ikke dukket op. Som Changan, der ellers er Kinas fjerdestørste bilkoncern og tidligere i år inviterede flere journalister - også fra Danmark - til Tyskland for at se modellen Deepal S07. Den kan du læse meget mere om her.
Planen var at lancere den kinesiske Tesla Model Y konkurrent i Danmark i juli, forlød det. Så blev det september. Nu er vi oktober, og ingen har set Changan i Danmark. Ifølge Hvilkenbils oplysninger findes der heller ikke en dansk importør endsige et forhandlernet. Meget tyder altså på, at vi alligevel ikke får Changan at se i Danmark. I hvert fald ikke i år.
Fremstiller Mazdas elbiler
Og så alligevel.
Changan er faktisk kommet til Danmark. Ad bagdøren, så at sige: Changan bygger nemlig den helt nye Mazda 6e, der netop er lanceret herhjemme. Der står Mazda på bilen og designet er umiskendeligt Mazda, men 6e er både udviklet og bygget af Changan i Kina.
Senere får Mazda 6e følgeskab af den elektriske SUV CX-6e. Teknisk svarer den ganske nøje til den Changan Deepal S07, som altså endnu ikke er kommet til Danmark.
Lynanalyse: Markedet er mættet
Hvis du som læser tænker, at du lige har læst en ikke-nyhed, er det meget forståeligt. Om der kommer endnu et ukendt kinesisk bilmærke til Danmark - omkring det 20. af slagsen - er vel nærmest ligegyldigt?
Det er præcis nyheden. Og den er faktisk ret interessant: Når vi taler med danske bilimportører begynder de selv at erkende, at det danske bilmarked dårligt kan opsuge flere kinesiske bilmærker. Det koster mange penge at lancere et nyt bilmærke og gevinsten er lav. Hvis du blot sælger et dusin biler om måneden, som nogle Kina-mærker gør, er det en underskudsforretning.
Ikke plads til alle
Derfor er det også svært at skaffe forhandlere. De skal foretage ret store investeringer i alt fra showrooms til værksteder for at forhandle et nyt bilmærke. Hertil kommer risikoen for, at mærket måske slet ikke er her om blot få år. Tænk bare på Fisker. Eller Aiways. Selv blandt danske bilimportører er der en stigende erkendelse af, at der ikke er plads til alle de nye kinesiske bilmærker. Nogle vil gå under, andre vil trække sig, fordi de sælger for lidt.
Det er alt det, som denne historie handler om: Markedet for nye kinesiske bilmærker som Changan i et lille land som Danmark er mættet. Fremtiden handler ikke om flere mærker, men om, hvilke der overlever.