Exlantix bliver det 22. nye kinesiske bilmærke i Danmark. Med 800 volt teknologi, ekstrem lynladning og luftaffjedring til 400.000 kr.
ELBILMESSEN: Tsunamien af nye kinesiske bilmærker fortsætter. Et af dem har Danmarkspremiere på denne weekends elbilmesse i Herning. Exlantix hedder mærket, der udspringer af den kinesiske Chery Group, der tidligere i år lancerede mærket Omoda i Danmark.
Exlantix er i en anden liga. I første omgang ser vi to store biler - en SUV og en sedan - der begge er lige under fem meter lange, har tre meters akselafstand og ministerbils-benplads på bagsædet.
Modsat andre kinesiske mærker vil Exlantix hverken være premium eller discount. I stedet vil den danske importør, Wismo Group, markedsføre Exlantix som et performance-mærke, drevet af teknologi og præstationer.
Op til 420 kW lynladning
Det ses også tydeligt på begge biler, SUV’en ET og sedanen ES.
Bilerne benytter samme teknologi, og den er avanceret. 800 volt teknologi giver mulighed for ekstremt hurtig lynladning. 5-80 pct. klares på under 12 minutter, hvilket gør Exlantix til et af de absolut hurtigst ladende bilmærker i Danmark. Hvis man altså kan finde en lynlader, der kan levere op til de 420 kW, som batterierne er i stand til at tage imod.
Batterierne kommer i to størrelser - 75 eller 94 kWh - hvilket giver rækkevidder på mellem 461 til 600 km alt efter model og udstyr.
Finpudset i Frankfurt
Under afsløringen af bilerne på Elbilmessen, fortalte importøren, at kineserne ofte er overraskede over, hvor meget europæiske bilkøbere går op i køreegenskaber. Men Chery har taget udfordringen op med Exlantix. Chery har oprettet en udviklingsafdeling i Frankfurt i Tyskland, og undervognene til både Exlantix ET og ES er udviklet af europæiske ingeniører til europæiske bilister.
Bilernes hardware sigter også mod gode køreegenskaber. Et let aluminiumschassis sænker bilernes vægt og tyngdepunkt, mens double wishbone-foraksel og multilink bagaksel skal give præcis styring og optimalt vejgreb.

Intelligent luftaffjedring er ekstraudstyr og scanner vejbanen 500 gange i sekundet. Det bruges til at justere bilens højde i fem niveauer for at tilpasse køreegenskaberne fra komfort til sport alt efter chaufførens ønske.
0-100 km/t på 3,7 sek.
Præstationerne bakker da også op om performance-ambitionerne.
Sedanen Exlantix ES leverer 0–100 km/t på 3,7 sekunder. Den store SUV ET er i sagens natur ikke lige så hurtig, men kan til gengæld trække op til 2.000 kg mod sedanens 1.500 kg.
Udstyrsniveauet er typisk kinesisk - det vil sige stort set alt udstyr er standard. Et første indtryk af bilerne på Elbilmessen er, at Exlantix benytter samme ‘opskrift’ som konkurrenter som Xpeng og Zeekr: Store biler med meget udstyr og kabiner, der er domineret af store skærme. Her foregår det meste af betjeningen, for der er næsten ingen fysiske knapper og greb i de to Exlantix-modeller.
Finishen er også typisk for kinesiske biler: Solid byggekvalitet og masser af bløde overflader i det, bilindustrien i dag kalder for ‘vegansk læder’, men som vi engang betegnede som vinyl.
Priser fra 380.000 kr.
Selv om Exlantix ikke nævner priserne som første salgsargument, ser de attraktive ud. Især når man sammenligner med tyske konkurrenter som Audi A og Q6 e-tron, BMW i5 og Mercedes EQE og EQE SUV.
Priserne begynder ved 380.000 kroner for Exlantix ES og 400.000 kroner for SUV’en ET. Dermed kan de to store Kina-biler konkurrere med populære elbiler som Skoda Enyaq, VW ID.4 og Tesla Model Y på prisen, men overgår dem på størrelse og teknologi.
Det lyder som en skudsikker opskrift på succes, men Exlantix træder ind på et dansk marked, hvor konkurrencen er ekstremt hård. Også blandt de mange nye Kina-mærker, der kæmper om de samme kunder. Kendskabet til mærket begynder omkring nul, og mange danske bilkøbere vil måske spørge sig selv, om Exlantix er blandt de kinesiske bilmærker, der også er her om fem og 10 år?
Ni forhandlere, syv års garanti
For taler, at Chery-gruppen er blandt de største bilproducenter i Kina og har planer om at producere biler i Europa. Den danske importør tror også så meget på Exlantix, at der fra starten vil være ni forhandlere fordelt over hele Danmark.
Garantien på syv år vidner også om tro på både bilerne og projektet om at etablere endnu et ellers ukendt Kina-mærke i Danmark.
Exlantix lanceres hos de danske forhandlere i uge 46.
Exlantix ES 4-dørs Coupé
ES Advanced – 379.990 kr.
ES Ultimate – 399.990 kr.
ES Ultimate S – 529.990 kr.
Exlantix ET – 5-dørs SUV
ET Advanced – 399.990 kr.
ET Advanced – 429.990 kr.






