Nyt prisfald: BYD Dolphin får mere udstyr til lavere pris

byd prisfald

Prisfald: BYD opdaterer elbilen Dolphin med mere udstyr og højere ladeeffekt. Samtidig sættes priserne ned med 20.000 - 25.000 kr.

Der er gang i tilbudsskiltene hos de danske BYD-forhandlere. I sidste måned blev priserne på Seal U, Tang og Sealion 7 sat ned med mellem 10.000 og 60.000 kr.

Nu er turen kommet til BYD Dolphin. Den kinesiske VW ID.3-udfordrer har fået et lille facelift med en række tekniske forbedringer. Samtidig falder prisen.

Basisudgaven Comfort falder 20.000 kr. til 215.000 kr., mens Design-udgaven med mere udstyr bliver 25.000 kr. billigere og nu koster 225.000 kr.

Meget udstyr

Begge varianter er veludstyrede. Selv Comfort-udgaven har detaljer som varme i rattet og forsæder, kunstlæderindtræk, eljusterbare forsæder, klimaanlæg, adaptiv fartpilot, regnsensor og varmepumpe samt 17-tommer alufælge. Som vi kender det fra BYD, kan den centrale betjeningsskærm roteres, og der er også trådløs Apple Carplay/Android Auto. 

Sikkerhedsudstyret inkluderer bl.a. parkeringssensorer for og bag, forud- og bagudvendt automatisk nødbremse, kø- og vejbaneassistent, blindvinkelassistent, skiltegenkendelse og 360 graders kamera. 

For 10.000 kr. ekstra rykker man op i Design-udgaven, der også har ventilerede forsæder, trådløs mobil-opladning og panoramaglastag med elektrisk solskærm og mørktonede bagruder. 

Øget ladeeffekt

Begge udgaver har fået øget den maksimale ladeeffekt fra 80 til 110 kW. Lynladning kræver dog fortsat tålmodighed: 30-80 procent tager 29 minutter.

Varmeanlægget er også forbedret og undervognen optimeret - formentlig for at stramme de lidt bløde køreegenskaber op.

45.000 kr. billigere end rivalerne

Med de nye priser skærper BYD endnu en gang konkurrencen på elbiler - især i forhold til direkte konkurrenter til Dolphin som VW ID.3 og Cupra Born. Her begynder priserne fra 260.000 kr. hvis det tysk-spanske brødrepar skal matche Dolphin på pris og rækkevidde.

BYD giver altså sig selv en solid prisfordel på mindst 45.000 kr. Det er også nødvendigt, for de gentagne prisfald på BYD’s elbiler handler om, at salget ikke matcher kinesernes ambitiøse forventninger.

Et godt eksempel er netop BYD Dolphin vs. VW ID.3. I årets første ni måneder er ID.3 Danmarks femte mest solgte bil med et salg på 3.854 biler. Til sammenligning er det lykkedes BYD at sælge 322 Dolphin, hvilket rækker til en plads som nummer 95.

Halter efter MG og Xpeng

Globalt er BYD på rekordtid vokset til at blive verdens største producent af elbiler, men i ellers elbil-glade Danmark er salget stadig ikke for alvor kommet i gang. BYD er det 19. mest solgte mærke i Danmark i år og andre Kina-mærker som MG og Xpeng sælger flere biler herhjemme.

Det kan ambitiøse BYD ikke leve med, og derfor ser vi gentagne prisfald på de kinesiske elbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here