Volkswagen opdaterer sit logo. Tydeligt, to-dimensionelt og let at bruge på alt fra biler til brevpapir. Logoet indvarsler også ny, elektrisk æra for VW.
For to uger siden dukkede den første udgave af Volkswagens nye logo op på internettet. Men først her mandag aften den 9. september offentliggør koncernen den endelige, officielle udgave.
Timingen er ikke tilfældig. I morgen åbner årets største biludstilling i Frankfurt for verdenspressen. Samtidig løfter VW endelig sløret for mærkets første ‘rigtige’ elbil, ID.3. Den folkelige elbil skal markere en ny, elektrisk fremtid for Volkswagen, her fire år efter afsløringen af dieselskandalen.
Umiddelbart ligner logoet sig selv, men kendere og branding-eksperter vil straks se en overraskende ændring: ‘W’et’ i logoet slipper den nederste kant i den omgivende cirkel. Det er aldrig sket før de otte gange Volkswagen tidligere har opdateret sit verdensberømte varemærke.
‘Moderne og autentisk’
Volkswagen-koncernen siger selv om det nye logo, at “det er mere moderne og autentisk”. Med sit enkle, to-dimensionelle design er logoet reduceret til det helt essentielle. Målet har været at gøre logoet fleksibelt, ikke mindst til digitalt brug. Verdenspremieren indvarsler samtidig en ny æra for koncernen: “Volkswagens fremtid er elektrisk, fuldt opkoblet og CO2-neutral”, hedder det i pressemeddelelsen.
Det nye logo kræver en omfattende udskiftning af f-eks. nuværende skilte hos VW’s forhandlere verden over. Derfor skal vi halvt ind i 2020, før det nye varemærke er på plads alle steder.