Opdateret Toyota Aygo X får rekordlav CO2-udledning

aygo X hybrid

Toyota Aygo X får kraftigere hybridmotor, der skal gøre CO2-udslippet til det laveste blandt alle biler, der ikke kan oplades med et stik.

Langt flere kræfter og det laveste CO2-udslip for alle fossilbiler, der ikke kan oplades i en stikkontakt.

Det er de to største nyheder i den opdaterede Toyota Aygo X, som kommer til Danmark i begyndelsen af 2026.

Fra 72 til 116 hk

Den japanske mikrobil er blandt de bedst sælgende ikke-elbiler herhjemme. Nu får den et facelift af de helt store, der i bund og grund giver bilen et nyt ’hjerte’: Den nuværende beskedne én-liters benzinmotor med 72 hk udskiftes med en væsentligt mere potent 1,5 liters hybridmotor med 116 hk og automatgear.

De mange ekstra kræfter skyldes, at hybridmotoren kombinerer en benzinmotor med en elmotor og et batteri. Det giver 44 hk ekstra, hvilket gør Aygo X væsentligt hurtigere end før – accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 10 sekunder mod før 15 sekunder.

Endnu vigtigere reducerer hybridmotoren brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen. Ifølge Toyota udleder Aygo X blot 86 gram CO2 pr. km – et rekord lavt udslip for hybridbiler, der ikke kan oplades i en stikkontakt.

Motor fra Yaris Hybrid

’Hjertetransplantationen’ har været nemmere for Toyota end det umiddelbart lyder. Toyota Aygo X benytter i forvejen samme platform som hybridbilen Yaris Hybrid. Udfordringen har været at finde plads til den større 1,5 liters hybridmotor med både batteri og elmotor i det mindre Aygo X-karosseri.

Mens fronten er redsignet for bl.a. at få plads til den større hybridmotor, ligner hybridudgaven af Aygo X sig selv bagfra.

Løsningen har været at gøre Aygo X knapt otte cm længere foran og placere batteriet på tværs under bagsædet. Endelig er bilens 12-volts batteri flyttet om under gulvet i bagagerummet for at få puslespillet til at gå op.

Sammen med den kraftigere og mere nøjsomme hybridmotor lover Toyota også bedre komfort skarpere køreegenskaber.

Sikkerheden er også forbedret med ny automatisk nødbremse for både andre køretøjer, cykler og fodgængere, vognbaneassistent, registrering af vejskilte, nødstop assistent og aktiv førerassistent, der hjælper med at holde afstand og tilpasse farten, selv når den adaptive fartpilot ikke er aktiveret. Som noget nyt kan sikkerhedssystemerne opdateres løbende over-the-air.

Designet har også fået en overhaling med en ny front med redesignet motorhjelm, lygter og grill.

Pris omkring 200.000 kr.

Toyota Danmark forventer at lancere den opgraderede Aygo X i begyndelsen af 2026. Priser er endnu ukendte, men i sagens natur bliver Aygo X noget dyrere med den langt kraftigere hybridmotor. I andre lande taler Toyota om, at hvis man medregner besparelsen på brændstof, bliver merprisen ikke så stor…

Nyt kontrolpanel til styring af klimaanlægget er blandt nyhederne i Aygo X.

Aygo X koster i dag 179.000 kr. med det automatgear, der er standard i den kommende hybridudgave. Til sammenligning koster Yaris Hybrid, som den forbedrede Aygo X låner teknik fra, 244.000 kr. Det tyder på en pris et sted midt i mellem for Aygo X Hybrid. I Danmark vil det selvfølgelig være interessant, hvis startprisen kan holdes lige under 200.000 kr.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here