Opel lancerer nye 3-cylindrede turbo benzinmotorer i 2014 – livstilsminien Opel Adam er den første, der får fornøjelsen.
Opel lille livsstils-frækkert Adam er den første model, der fra næste år får lov at køre med en helt ny tre-cylindret 1,0 SIDI turbomotor. Den nye ’kværn’ afløser i Opel Adam den nuværende fire-cylindrede motor, som ikke helt matcher det smarte udseende. Den nye 3-cylindre turbobenziner er både hurtigere, stærkere og mere beskeden, lover Opel.
Det lille, nye kraftværk udvikler nemlig hele 115HK (85 kW) og et drejningsmomentet på 165 Nm i området 1.800–4.700 omdrejninger/minut.
Motoren er den første i en helt ny motorfamilie, som Opel kalder ’Small Gasoline Engine’ med 3- og 4-cylindrede aluminiumsmotorer på mellem 1,0 og 1,6 liter. Med den nye motorfamilie vil Opels ingeniører bevise, at tre cylindre kan opføre sig nøjagtig lige så kultiveret som fire eller flere ’ben’.
Motoren, der er fremstillet i aluminium, har direkte benzinindsprøjtning, der skal hjælpe til at sænke tørsten med cirka 20 procent, og der forventes et CO2-udslip klart under 100 g/km-grænsen. De præcise data foreligger endnu ikke.
Ny og ultra-let gearkasse følger med
I debuten i Adam kobles motoren til en ny, meget kompakt seks-trins gearkasse, som også er nyudviklet. Gearkassen vejer bare 37 kilo – cirka en tredjedel af tilsvarende transmissioner.
Den kompakte gearkasse, der er kendetegnet ved kort, præcis vandring mellem gearene, skal udbredes til en stor del af modellerne i GM-koncernen. Det kan lade sig gøre, fordi den klejne skifteboks trods alt kan tåle op til 220 Nm.
Hvilkenbil.dks redaktør, Jens Velling, var begejstret for stil og attitude og kaldte Opel Adam for en fed, funky fætter, da han testede bilen for et par måneder siden. Men lige netop for meget vægt og bedagede motorer trak ned i den samlede konklusion. Læs testen her: Opel Adam er en fed og funky fætter