Opel Insignia får et mildt facelift med fokus på lygteteknik og forbedret sikkerhed. Dansk premiere i begyndelsen af 2020.
Opel Insignia har set lyset. I hvert fald i den let ansigtsløftede udgave, der kommer til Danmark i starten af det nye år.
Anden generation af Insignia blev lanceret i 2017. Næste år fylder modellen tre år, og så er det tid til det traditionelle midtvejs-facelift. For Insignias vedkommende bliver der tale om et meget mildt ét af slagsen. Fokus ligger på Opels fine lygteteknik, der forbedres yderligere: Alle Insignia får LED-lygter for og bag, mens de meget avancerede IntelliLux-udgaver kan tilkøbes.
IntelliLux er adaptive LED-lygter af matrix-typen, der automatisk tilpasser sig forhold som sving, modkørende biler og belysning i øvrigt. Med det kommende facelift af Insignia udvides antallet af LED-enheder i de to forlygter fra 32 til 168. Dermed kan lyskeglerne justeres endnu mere præcist til forholdene. Det gælder for eksempel ved modkørende biler, hvor IntelliLux-lygterne kan bevare et langt lys i højre side af vejen og samtidig undgå at blænde modkørende. Den forbedrede lygteteknik skal fastholde Opels position som en af bilindustriens bedste til lys.
Udsynet bagud forbedres også i den faceliftede Insignia. Et digitalt bakkamera giver et bedre billede, mens en radar kan advare om tværgående trafik, når du bakker.
Skal se bredere ud
Ellers er det småt med nyheder. Opels designere har gjort fronten bredere at se på ved hjælp af en bredere kølergrill og smallere forlygter. Bagtil får den femdørs hatchback samme smalle udstødningsrør som stationcar-udgaven. Et visuelt trick, der også får Insignia til at se bredere ud.
Når Opel ikke laver større ændringer på Insignia, skyldes det formentlig, at den er baseret på teknik fra Opels tid som en del af den amerikanske GM-koncern.
Siden har franske PSA (Peugeot og Citroën) købt Opel. Næste Insignia skal derfor baseres på en PSA-platform, inklusive anden teknik som motorer og gearkasser fra de nye, franske ejere.