Opel taber stadig penge, men langt færre end tidligere. Fortsatte besparelser, moderne motorer og nye nichebiler som Mokka og Adam skal hjælpe Opel til overskud senest i 2016.
Tyske Opel kæmper fortsat med underskud. Men traditionsmærket fra Rüsselsheim bevæger sig ikke desto mindre væk fra afgrunden. Ifølge det seneste kvartalsregnskab fra General Motors, der ejer Opel, kom det tyske datterselskab ud af første kvartal af 2013 med et underskud på 175 millioner dollars (godt en milliard kroner). Mange penge – men en markant forbedring sammenlignet med samme kvartal sidste år, hvor Opel blødte massive 1,7 milliarder kroner. General Motors koncernen som sådan klarer sig overraskende godt. Trods nedgang på mange af verdens bilmarkeder, kunne ”Generalen” notere et kvartalsoverskud på knapt fem milliarder kroner.
Det er en storstilet spareplan, der endelig skaber lidt tiltrængt optimisme omkring Opel. Frem mod 2016 skal GM hvert år spare over halvanden milliard kroner i Europa – og det vil hovedsageligt sige hos Opel.
Men Opel skal ikke kun spare sig ud af krisen. Tyskerne går nu også i offensiven med ny teknik. For mens ingen tvivler på kvaliteten af Opels biler og designet for længst har fjernet mærket fra det gamle ”blød hat og cigarstump” image, halter Opels pensionsmodne motorprogram efter konkurrenterne. Frem mod 2016 skal 80 procent af Opels motorer derfor udskiftes med nye benzin- og dieselmotorer. En øvelse, der skal sænke det gennemsnitlige forbrug med 27 procent og dermed gøre Opel mere attraktivt for stadigt mere udgifts- og miljøbevidste bilkøbere.
23 nye modeller frem mod 2016
Entusiastiske ”Opelanere” – og dem er der trods alt stadig mange af – har mere at glæde sig til: I løbet af de næste tre år vil Opel også investere 30 milliarder kroner i udvikling af nye modeller. Hele 23 faceliftede eller helt nye bilmodeller skal trille ud fra hallerne i Rüsselsheim frem mod 2016.
Mange af dem bliver formentlig nichemodeller. Når Opel klarer sig bedre end forventet i begyndelsen af 2013, skyldes det ikke mindst succes med mærkets nyeste kreationer, den lille livsstilsbil Opel Adam og den kompakte crossover Mokka. Her spiller design og muligheden for at kunderne kan ”personalisere” deres biler med et væld af udstyr en vigtig rolle – og det er discipliner, som Opel satser på og er dygtige til. Et eksempel er konceptbilen Opel Adam Rocks, der er en dristig blanding af nuttet livsstils-mikro, crossover og cabriolet (billedet).
Opel er dog langt fra i mål endnu, erkender mærkets finansdirektør, Dan Ammann.
”Der er ting, som vi kan kontrollere, og på de områder gør vi gode fremskridt. Men der er også ting som den økonomiske situation i Europa, som vi ikke kan kontrollere,” siger Amman til branchebladet Automotive News med adresse til den fortsatte og langvarige recession i Europa.
Læs bloggen: Opel har en plan – men hvor er pointen?