Opel viser veldrejet Corsa 

Opel viser ny Corsa
Opel viser de første billeder af den nye Corsa, der deler teknik med de franske søsterbiler Peugeot 208 og DS 3 Crossback.

For to-et-halvt år siden solgte General Motors Opel til franske PSA. Fra det øjeblik stod det klart, at nye modeller fra Groupe PSA, som virksomheden kom til at hedde, vil dele betydelige mængder teknik.

Opel Corsa, Peugeot 208 og DS 3 Crossback er nu snublende nær ved at blive til virkelighed. Nogle udgaver ruller allerede, så flere og flere oplysninger siver. Her kan vi fortælle nyt fra motor- og drivlinjefronten i den kommende Corsa.

Opel viser nu de første billeder af den nye Corsa. Samtidig fortæller Opel, at når der er Danmarkspremiere i løbet af efteråret, kommer Corsa med én 1,2 liters benzinmotor med tre cylindre og én 1,5 liters dieselmotor med fire cylindre.

Mindste benzinmotor er turboløs, yder 75 hestekræfter og vil næppe imponere voldsomt. Derimod kan der ventes mere friskhed over de to motorer med turbo. Ydelsen i de to turbomotorer lyder på henholdsvis 100 og 130 hk – den 100 hestes har et moment på 205 Newtonmeter, med 130 hk er momentet 230 Nm.

Opel viser ny Corsa
Billederne her er helt sikkert ikke af den skrabede basismodel, så vil man se sådan en for sig, skal der skrues ned for hjulstørrelsen og en del af de frækkeste designelementer.

Som de franske søstre er gearkassen i mindste benziner 5-trins manuel. Den med 100 hk har enten 6-trins manuel gearkasse eller en 8-trins automatisk, hvorimod den 130 hestes vil – forlyder det – udelukkende kunne fås med automatgearkasse.

Smider 100 kg

Allerede da Hvilkenbil i det tidlige forår første gang kunne berette om den kommende Corsa, stod det klart, at Corsa nyder godt af det franske bekendtskab: Vægten falder med mindst 100 kilo i forhold til den nuværende model. Den mindst motoriserede og lavest udstyrede får således en køreklar vægt på lige over 1.000 kilo. 

På det tyske marked kommer Corsa i fire udstyrsvarianter – Basis, Edition, Elegance og GS Line. Hvordan den danske importør vælger at udstyre Corsaerne, vides endnu ikke. Tyske medier fortæller om bl.a. digital instrumentering med en pænt stor berøringsfølsom skærm, som et af de frigivne fotos viser, og adaptiv fartpilot som nogle af tilvalgsmulighederne.

Billederne viser også, at kabineindretningen umiskendeligt er Opels. Det ydre design signalerer friskhed, og den nye Corsa forsøger klart at appellere mere til et yngre publikum, end tidligere udgaver har gjort. 

Ingen tvivl om, at vi er om bord i en Opel. Peugeots karakteriske e-cockpit får franskmændene lov til at beholde som et af sine særkender.

Trillingerne kommer også i elektriske udgaver – Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. For i hvert fald Corsa-e og e-208 gælder, at man må forvente en skarp pris i nærheden af 200.000 kr. 

Rækkevidden skulle være 330-340 kilometer, og tyske Der Spiegel, der netop har haft en e-208 i testgaragen, beretter begejstret om Peugeots første elbil. Ifølge Der Spiegel imponerer den på stort set alle parametre, og dermed synes franskmændene – og hele Groupe PSA – at have taget fornuftigt hul på den elektriske fremtid.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here