Grandland er den første Opel, der får glæde af Stellantis-koncernens nye platform. Det betyder en elektrisk rækkevidde på 700 kilometer.
I de sidste år under General Motors-ejerskabet blev Opel udsultet af sine skrantende amerikanske ejere. Så da franske PSA (Peugeot og Citroën) i 2017 overtog ejerskabet, var det en vigtig livline, som Opel rakte ud efter.
De første år under fransk ejerskab var dog ikke en dans på roser, men da PSA i 2021 fusionerede med amerikansk-italienske FCA (Fiat og Chrysler) og blev til Stellantis, blev en mere målrettet fremtid formuleret. Siden har man for alvor kunnet se konturerne af det strategiske samarbejde.
Selvom bilerne fra Opel tydeligvis står i skyggen af især de franske Peugeot- og Citroën-muskler, har bilerne fra Rüsselsheim igen fået mere karakter. Med den nye Grandland, som Opel netop har løftet sløret for, melder den tyske del af Stellantis-butikken sig nu seriøst ind i den elektriske fremtid.
Den tyske Peugeot 3008
Et klart udtryk for, at Opel ikke er i forreste række, er, at storebror Peugeot for et par måneder siden havde internationale motorjournalister til præsentation af den nye 3008, som er Grandlands ældre tvilling. Allerede for en måned siden kunne Peugeot i Danmark offentliggøre priser og specifikationer på den elektriske e-3008.
Opel Grandland står på samme, helt nye STLA Medium-platform som franskmanden. Den giver blandt andet mulighed for et batteri på 98 kWh, der sikrer Grandland en rækkevidde på mere end 700 km og formentlig lynladning med 160 kW. Hidtil har bilerne fra Stellantis gået i relativt små sko med beskedne batterier og sløj ladeeffekt. Men nu sker der altså noget.
STLA Medium-platformen skal også bruges til benzin- og hybridmodeller, og vil også dukke op i nye Citroën, Fiat og Jeep-modeller.
Her og nu koncentrerer Opel sig om at fortælle om Grandland Electrics specifikationer.
Teknologien deles altså med Peugeot, men i designet adskiller Grandland sig tydeligt fra 3008’eren med samme stramme Opel-look som Corsa, Astra og den kommende Frontera. Bilen skal produceres i Eisenach, og i forhold til E-3008 byder den på lidt mere plads. Grandland er 465 centimeter lang (3008 er 454 cm), 166 cm høj (3008: 164 cm) og 191 cm bred (3008: 189 cm). Formgivningen indebærer også en mindre skrånende bagende, hvilket må formodes at give Grandland et mere regulært bagagerum end 3008’eren.
Tydeligt Opel-design
Udvendigt er Grandland kendetegnet ved en såkaldt 3D Vizor-front med Opels nye Blitz-logo, vandret grill og vingeformet kørelys. Bagtil de oplyste bogstaver OPEL.
I kabinen bør blandt andet fremhæves opdaterede versioner af de fremragende AGR-sæder, som Opel har benyttet i mange år. Sæderne er fremstillet i samarbejde med fysio- og ergoterapeuter, og de skulle være videreudviklet med flere justeringsmuligheder.
Infotainmentskærmen er på 16 tommer, men billederne viser, at Opel i hvert fald til elbagrude og regulering af klimaanlæg beholder fysiske knapper.
En stribe avancerede aktive sikkerhedssystemer bliver også en mulighed i Opel Grandland, blandt andet udvidet trafikskiltegenkendelse og intelligent farttilpasning.
E-3008 bliver også lanceret med et batteri på 73 kWh, der giver en rækkevidde på 525 km. Det fremgår ikke, men man må gå stærkt ud fra, at det også bliver en mulighed i Grandland.
Fællesplatformen giver som antydet også mulighed for at producere opladnings- og mildhybrid-udgaver. Opladningshybridens elektriske rækkevidde er 85 km.
Hvilke udgaver af Grandland og hvornår de kommer til Danmark, oplyser Opel ikke. I løbet af sommeren skulle Peugeot E-3008 være klar ved forhandlerne, den fås i første omgang med 73 kWh-batteriet til en frapris på 330.000 kroner. Det store batteri kommer til senere.