Renault vil af med lageret af helt nye Clio Hybrid-modeller, som de nye bilafgifter gjorde langt dyrere end forventet. Du sparer 31.000 kr.
De nye, danske bilafgifter, der især skal hjælpe elbiler på vej, fik et højst uventet resultat for mange af Danmarks bilimportører: Mens store, potente og luksusprægede ladehybrider med 2-300 eller endnu flere hestekræfter blev flere hundredetusinde kroner billigere over natten, steg prisen på små, nøjsomme og langt billigere hybridbiler. Vinderne var luksusbiler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes GLE, men ‘sparegrise’ som Toyota Yaris Hybrid, Renault Clio Hybrid og Honda Jazz pludselig steg markant i pris. Lidt spøjst, når man kigger på bilernes reelle forbrug og dermed miljøbelastning.
Mens den glade latter muligvis endnu runger hos importørerne af tyske luksusbiler, er der knapt så meget at grine af hos andre importselskaber. Det gælder for eksempel hos Renault Danmark. Her havde man bestilt flere end 300 eksemplarer af den nye Clio E-Tech Hybrid hjem inden afgiftsomlægningen.
Streg i regningen
”Det er ingen hemmelighed, at vi hos Renault havde knapt så nemt ved at klappe i takt, da konsekvenserne af regeringens nye bilafgifter blev klare,” skriver importøren selv i en pressemeddelelse. Her bliver der ikke lagt skjul på, at de nye afgifter er en streg i regningen. Og at importøren tilsyneladende har opgivet at sælge Clio Hybrid fremover.
Ifølge importøren bliver det ”en anelse svært” at sælge de mange hybrid-modeller, der nu er på lager. Men væk skal de. Og derfor barberer importøren lige knapt 31.000 kroner af de tre modeller, som Clio E-Tech fås i. Herefter skal det blive spændende at se, om importøren på et senere tidspunkt kan forhandle nogle priser med fabrikken, der kan give modellen comeback herhjemme. Det er næppe sandsynligt. Danmark er et lille marked, så det bliver svært at lave storindkøb, der kan presse prisen ned.
Fra 200.000 kr.
Mens de nye afgifter helt sikkert ville gøre prisen for en Clio E-Tech uspiselig for de fleste, ser det lidt anderledes ud med næsten 31.000 kroner i rabat. På det, der bedst kan betegnes som en kombination af intropris og ophørsudsalg, kan du nemlig nu få en Renault Clio E-Tech Zen for 200.000 kr.
Zen er basisudgaven, men dog udstyret med aircondition, LED forlygter, vejbaneassistet og skiltegenkendelse. Og så hybridmotoren, som det hele handler om: En 1,6 liters benzinmotor, der er koblet sammen med to elmotorer og et 1,2 kWh batteri samt et automatgear og en systemydelse på 140 hk. Batteriet kan ikke lades op i stikkontakten, men sørger ikke desto mindre for et beskedent snitforbrug på 23,3 km/l.
Vil du have mere udstyr, hedder modellen Intens. For en merpris på 12.000 kroner får du klimaanlæg, syv tommer multimedieskærm og 17 tommer alufælge. Lægger du yderligere 10.000 kroner, rykker du op i topmodellen R.S. Line med særlige R.S. alufælge, sportskit og sportssæder.
Er du fristet af en Clio hybrid, der efter alt at dømme bliver en sjældenhed herhjemme, skal du formentlig skynde dig: Der er trods kun 306 eksemplarer i landet – og næppe udsigt til flere.
Vanvittig bilbeskatning i Danmark. Ikke noget nyt… går helt tilbage til tiden efter 2. Verdenskrig.
Jeg går ud fra, du mener 1,2 kWh batteri, ikke? I så fald kan det vel nærmest ikke kaldes en hybrid … – rækker jo kun til ca. 5 km på ren el.
Hej Jonas. Jo, du har selvfølgelig ret – der er tale om et batteri på 1,2 kWh. Og dermed det, man ofte betegner som en mild-hybrid. Med venlig hilsen, Jens, Hvilkenbil.