Opladning: Norlys laver en Clever

Norlys tilbyder nu elbil-ejere opladning til faste månedlige priser. Dermed gør Norlys det, som Forbrugerrådet kritiserer Clever for.

Energi- og telekoncernen Norlys melder sig for alvor ind i konkurrencen om at levere opladning til danskernes elbiler. Det sker ved at efterligne konkurrenten Clevers mulighed for at købe opladning til faste priser. Tilbuddet kræver, at man har en elaftale med Norlys om strøm til husstanden og at andre services som refusion af elafgift – såkaldt bundling – sker via Norlys.

Det er en opskrift, der har gjort Clever til Danmarks største ladeoperatør. Men også en opskrift, der har fået både Konkurrencerådet og Forbrugerrådet til at advare om, at halvdelen af alle danske elbil-ejere betaler hele 70 pct. for meget for opladning derhjemme.

Kritik af bundling

I et debatindlæg i Jyllands-Posten 6. marts skriver Forbrugerrådets direktør Winni Grosbøll bl.a., at ”markedet for opladning af elbiler er alt for låst af særligt én stor aktør, og det går ud over forbrugernes pengepung. Som det er i dag, betaler halvdelen af forbrugere med hjemmeopladning nemlig 70 pct. for meget for at lade deres bil op.”

Winni Grosbøll henviser til tal fra en rapport fra Konkurrencerådet. Rapporten beskriver, hvordan priserne på opladning er uigennemskuelige for forbrugerne, og at markedet er domineret af en enkelt spiller til skade for forbrugerne.

Problemet ifølge Konkurrencerådet og Winni Grosbøll er, at én stor aktør – Clever – tilbyder forbrugerne en fast pris for både at oplade elbil hjemme og i offentlige ladestandere – såkaldt bundling.

At slå flere services som hjemmeopladning, offentlig ladning, refusion af elafgift, serviceaftale mm. sammen – bundling – kan umiddelbart være bekvemt for forbrugerne. Men ifølge Grosbøll er det et kompliceret regnestykke, der i praksis betyder, at ”mange forbrugere tager den nemme løsning fra Clever til gengæld for at betale mange tusinde kroner om året mere end nødvendigt.”

Norlys gør som Clever

Nu gør Norlys det samme som Clever. To nye ladeprodukter sikrer elbilejere en fast månedlig pris, uanset om de lader hjemme eller i en af Norlys’ næsten 5.000 offentlige ladere.

De to løsninger henvender sig til bilister, der enten bruger 250 eller 400 kWh om måneden. Det svarer til at køre henholdsvis 15.000 og 25.000 km årligt.

”For mange bilister er der stadig usikkerhed forbundet med at skifte til en elbil, fordi det er en ny teknologi, vi er ved at lære at kende. Derfor vælger for mange desværre et abonnement, der er alt for dyrt i forhold til deres reelle ladebehov. Som ladeoperatør har vi et ansvar for at gøre markedet mere gennemskueligt, og derfor lancerer vi nu to nye fastprisprodukter, hvor forbrugerne ud fra deres kørselsbehov kan vurdere, hvilken løsning der passer til dem, siger Ellen Trolle, direktør for ladeforretningen i Norlys.

Læs det med småt

Norlys henviser selv til undersøgelsen fra Konkurrencerådet, der viser, at halvdelen af elbilejerne ikke har valgt den billigste opladningsløsning, og at de derfor i gennemsnit betaler 70 procent for meget for at få ladet deres elbil.

Som forbruger skal man dog læse det med småt i Norlys’ tilbud om faste priser, hvis man ikke vil risikere at komme til at gøre netop det, som Konkurrencerådet advarer imod – at betale for meget.

Her står bl.a., at:

Kunderne skal benytte intelligent opladning derhjemme, hvor ladeboksen automatisk sørger for at lade, når elprisen er lavest.

Lader man uden brug af intelligent opladning, afregner Norlys efter den aktuelle elpris oven i den faste, månedlige pris.

Norlys pålægger et tillæg, hvis den gennemsnitlige indkøbspris på el pr. måned overskrider 0,89 kr./kWh.

Hertil kommer, at aftalen om fast, månedlig pris på opladning kræver, at man indgår en generel elaftale med Norlys.

Så meget koster opladning hos Norlys
Norlys Oplad 15 Norlys Oplad 25
Fast månedspris på 449 kr. (inkl. leje af ladeboks) Fast månedspris på 599 kr. (inkl. leje af ladeboks)
Målrettet bilister med et årligt kørselsbehov på cirka 15.000 kilometer Målrettet bilister med et årligt kørselsbehov på cirka 25.000 kilometer
250 kWh/mdr. inkluderet 400 kWh/mdr. inkluderet
1:1 kompensation af hjemmeladning ved brug af intelligent opladning 1:1 kompensation af hjemmeladning ved brug af intelligent opladning
1:1 kompensation ved opladning på Norlys’ offentlige ladepunkter 1:1 kompensation ved opladning på Norlys’ offentlige ladepunkter
Energitillæg påregnes hvis den gennemsnitlige indkøbspris på el pr. måned overskrider 0,89 kr./kWh Energitillæg påregnes hvis den gennemsnitlige indkøbspris på el pr. måned overskrider 0,89 kr./kWh

Kilde: Norlys

Fast pris – for Norlys

Reelt er det altså Norlys og ikke kunden, der kender den faste pris for opladning. Hvis man som kunde ikke sørger for at lade til den lavest mulige pris eller bruger mere strøm end aftalt, tager Norlys sig godt betalt.

Norlys erkender da også, at en aftale om faste priser mere handler om tryghed end lave priser.

”Lader du nærmest kun din bil op hjemme og følger du elprisen tæt, så er en direkte forbrugsafregning stadig en god løsning,” siger Ellen Trolle.

Lynanalyse: Godt for Norlys – dyrt for forbrugerne

Norlys har ambitioner om at blive en af de helt store ladeoperatører på det boomende marked for opladning af elbiler. Forbilledet er Clever, og så er det fristende for Norlys at efterligne det træk, der har givet Clever succes: Opladning til faste priser.

Men dermed gør Norlys præcis det, som ifølge Konkurrencerådet og Forbrugerrådet fører til, at forbrugerne betaler op til 70 pct. for meget for opladning.

Det står også klart, når man læser det med småt i Norlys’ aftaler om faste priser: Norlys sikrer sig (over)betaling, hvis du som forbruger ikke sørger for at lade billigst muligt.

Man kan sagtens forestille sig, at det vil få mange forbrugere til at vælge den ’store pakke’ for en sikkerheds skyld – så er man i det mindste fri for at betale ekstra for evt. højere forbrug end aftalt…

Sådan er det også hos Clever, hvor mange kunder betaler for mere strøm, end de reelt har brug for.

Alt tyder på, at Konkurrencerådet og Forbrugerrådet har ret: Aftaler om faste priser som Clever og nu Norlys tilbyder, betyder reelt, at du som forbruger kommer til at betale for meget for opladning. Tænk på det, inden du siger ja tak.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here