Næste sommer er Peugeot klar med elektrisk udgave af 308. Lavt strømforbrug sikrer en rækkevidde på over 400 km trods beskedent batteri.
Elbilerne er på kraftig fremmarch, men der mangler noget: Langt de fleste nye elbiler er store, potente SUV-typer til priser, der typisk begynder på den dyre side af 350.000 kroner. Drømmer man om en lidt mindre elbil i snusfornuftig Golf-størrelse, kommer man til at lede længe.
Men nu er der spændende nyt fra Stellantis koncernen, der bl.a. tæller Peugeot, Citroën og Opel. Peugeot 308, der kom i en helt ny udgave sidste år og traditionelt har en stor fanskare i Danmark, er nu afsløret i en rent elektrisk udgave. Med tillægsbetegnelsen E-308 og E-308 SW er den ’franske Golf’ nemlig udstyret med elmotor og et batteri på 54 kWh. Motoren trækker på forhjulene, yder 115 kW og har et drejningsmoment på 260 Nm. Det svarer til 156 hk, hvilket er 20 hk mere, end den elmotor vi kender fra de elektriske udgaver af Peugeot 208 og 2008. Sammenlignet med konkurrenterne er der dog tale om ret moderate kræfter.
7,9 km pr. kWh
Moderat må man også kalde batteriet, der er på 54 kWh. Peugeot lover dog, at E-308 har et tilsvarende beskedent strømforbrug på 12,7 kWh pr. 100 km. Det svarer til, at du kan køre 7,9 km pr. kWh. og det er afgjort i den gode ende. Trods det relativt lille batteri lover Peugeot da også en rækkevidde på lige over 400 km efter WLTP-normen.
Der er mange fordele ved et mindre batteri. Lavere vægt og lavere pris er de mest indlysende – en anden er hurtige ladetider. Derhjemme kan der lades med op til 11 kW ved hjælp af bilens indbyggede tre-fasede lader, mens e-308 tager imod op til 100 kW i en offentlig ladestander med jævnstrøm. Det betyder, at batteriet kan lades op fra 20 til 80 procent på mindre end 25 minutter.
En spændende detalje ved den elektriske 308 er, at den er udstyret med reduktionsgear. Ifølge Peugeot er det med til at optimere rækkevidden og sikre en effektiv speederrespons.
Også som Citroën og Opel
Bortset fra eldriften er E-308 og stationcarudgaven SW helt identiske med de kendte 308-modeller med forbrændingsmotorer. Danske bilkøbere, der drømmer om en rigtig danskerbil med eldrift, må dog vente til efter sommerferien 2023, før de franske elbiler står hos de danske forhandlere. Af samme grund kender vi endnu ikke de endelige priser, men teknisk er der lagt op til, at E-udgaverne af 308 kan placere sig et godt stykke under mange af de elbiler, der tilbydes herhjemme i dag.
Samtidig vil teknikken knopskyde til mindst to andre mærker, der traditionelt sælger godt herhjemme – nemlig Opel og Citroën. Sidstnævnte har allerede annonceret en fult elektrisk udgave af C4 og nu ved vi også, at der kommer fuldt elektriske udgaver af den helt nye Opel Astra. Både som hatchback og stationcar. Der er med andre ord håb forude for de mange danskere, der går og venter på helt almindelige elbiler, der hverken er højere, dyrere eller hurtigere, end de har brug for.