Ny teknik i ny indpakning: MPV’en Peugeot 5008 skifter ham og bliver til en mere moderigtig SUV, men der er stadig plads til syv personer.
MPV’en er død, længe leve SUV’en. Sådan lyder den ultrakorte historie bag anden generation af den franske storfamiliebil Peugeot 5008, der nu skifter ham og forvandles til den moderigtige SUV med samme betegnelse.
Det handler om at levere, hvad kunderne vil have. Og de vil gerne have plads og fleksibel indretning, men indpakningen skal være anderledes. Derfor er det au revoir til den kvadratiske og praktiske MPV, der lugter lidt for meget af feminin fornuft og bon jour til en trendy SUV, der mere dufter af utæmmelig testosteron.
Sådan er det over alt i verden: Den praktiske MPV taber terræn til den maskuline SUV – og så betyder det intet, at stort set ingen efterspørger de moderigtige biler med firehjulstræk; det er udelukkende et spørgsmål om stil og en høj kørestilling, der giver dig overblik og en fornemmelse af usårlighed derude i asfaltjunglen.
Konkurrenterne gør det samme
Peugeot er blandt de første til at tage konsekvensen. Konkurrenterne er på vej med lignende løsninger: Den næste Opel Zafira, der i øvrigt deler teknik med netop den nye Peugeot 5008, skal på samme vis skifte attitude fra MPV til SUV. Renault, der opfandt den kompakte MPV med Scenic, holder fast i konceptet, men tilfører den kommende udgave af Scenic SUV-stiltræk for at holde på kunderne. Seat går endnu mere konsekvent til værks, og har droppet den engang så populære MPV Altea til fordel for den nye SUV, Ateca.
Men tilbage til Peugeot 5008, der får officiel verdenspremiere ‘hjemme’ på biludstillingen i Paris 1. oktober: Med en længde på 464 cm bliver den 19 cm længere end 3008, der også er på vej i samme SUV-design. Den store forskel findes i akselafstanden, der er 16,5 cm længere i 5008. Det giver plads til en tredje sæderække og dermed syv personer. Og gør 5008 til en direkte konkurrent til Nissan X-Trail og de kommende VW-koncernbiler Skoda Kodiaq og den forlængede 7-personers udgave af VW Tiguan.
Rekordstort bagagerum
Tredje sæderække kan ikke blot foldes helt ned i bunden af Peugeot 5008, men også tages helt ud. Gør man det, sluger det fransk grovflutes hele 1.065 liter i bagagerummet, hvilket faktisk sætter den nye Skoda Kodiaq skakmat på et område, som Skoda ellers har patent på at være klasseleder i.
Peugeot har andre tricks i 5008, der er designet til at gøre ondt på Skoda Kodiaq og de andre caféhjulstrækkere: Med begrebet i-Cockpit lancerer Peugeot en fuld digital førerplads med to skærme på 12 og otte tommer til henholdsvis instrumenter og betjening i midterkonsollen som standard i 5008. Sammen med en forbedret finish og et meget lille rat, som du kigger over i stedet for igennem, skal det give Peugeot 5008 en helt unik kabine i forhold til konkurrenterne.
Elektronikken er i det hele taget opgraderet voldsomt i 5008, der kan udstyres med alt i moderne assistentsystemer: Adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse, trådløs mobilopladning, 360-graders kamera, blindvinkel-advarsel og automatisk parkering – you name it. Firehjulstræk kommer næppe på programmet – til gengæld udstyres 5008 med Advanced Grip Control, en avanceret traction control, der angiveligt øger evnerne på glat underlag.
To benzin, fire diesel
Motorprogrammet bliver ganske omfattende med to benzinmotorer og fire diesel. Basis bliver den fremragende 1,2 turbobenziner med tre cylindre og 130 hk. Den er bomstærk og da 5008 smider næsten 100 kg med den nye EMP2-platform, gætter vi på, at den faktisk er tilstrækkelig til den voksne 5008. Alternativt kan du opgradere til 1,6 med fire cylindre og 165 hk.
Diesel er de velkendte og effektive 1,6 eller 2,0 HDi-maskiner, der kommer i udgaver med 100, 120, 150 eller 180 hk. På sigt kommer 5008 også som hybrid med delvis eldrift.
Peugeot 5008 ventes til Danmark sidst på året.
Læs også: Ny Peugeot 3008 skifter klasse