Ligesom VW vil PSA og Opel bygge et væld af biler med den samme teknik. En fælles platform for 20-25 bilmodeller skal spare milliarder, men øger risikoen for kostbare fejl.
VW-koncernens strategi med at benytte samme grundlæggende teknik til et væld af biler, breder sig til andre bilmærker.
Senest har den franske PSA-koncern, der består af Peugeot og Citroën, meddelt, at de fra 2014 også går over til at bruge den såkaldte modul-teknik. Ideen er at lave en fælles platform, som man så bygger et væld af forskellige biler på. Allerede næste år skal de kommende udgaver af Citroën Picasso og den næste Peugeot 308 bygges på PSA’s EMP2 platform, der også bliver rygraden i kommende udgaver af eksempelvis minibilen Citroën C3 og den væsentligt større C5.
Udover Citroën og Peugeot skal den fælles platform formentlig bruges til kommende Opel-modeller. PSA og Opel indgik for et år siden en alliance, der netop skal nedbringe udviklingsomkostningerne for de tre bilmærker, der alle kæmper med enorme underskud og vigende salgstal. Dermed kan EMP2-platformen komme til at danne basis for 20-25 biler eller mere, fordi den rækker helt ned i miniklassen og op til den store mellemklasse for Peugeot og Citroën samt GM-mærker som Opel og Chevrolet.
Kæmpe investering – stor gevinst
PSA koncernen har ikke oplyst noget om, hvor meget det koster at udvikle den fælles platform eller hvor stor besparelsen bliver. Men skal man dømme efter VW’s erfaringer med deres fælles MQB-platform, der blev lanceret med den nye VW Golf og kommer til at danne basis for næsten alle nye VW, Skoda, Seat og Audi-modeller, er der tale om enorme beløb: Ifølge Automotive News har VW brugt godt 350 milliarder kroner på at udvikle deres fælles platform. Gevinsten for den anseelige investering er dog stor – besparelsen løber op i mere end 100 milliarder kroner om året.
Strategien med en fælles platform kan altså tjene sig hjem på ganske få år. Ifølge brancheanalytikere har MQB-platformen derfor bragt VW et afgørende skridt foran konkurrenterne, der dermed har fået travlt med at efterlige det tyske skaktræk.
Udover PSA og Opel er Ford, Fiat og Nissan-Renault angiveligt også på vej med en fælles platform for deres modeller.
Selv om fælles platforme ser ud til at være en indlysende fordel for bilfabrikkerne og i sidste ende forbrugerne, der kan se frem til billigere biler, indeholder strategien også en risiko: Når så mange biler benytter samme teknik, kan det blive en særdeles bekostelig affære, hvis der viser sig at være en seriefejl. Spørg bare Toyota, der har oplevet flere af den slags mega-tilbagekaldelser i de senere år.
Læs mere om fælles platforme.