Investeringsbank skal hjælpe Peugeot-Citroën koncernen med at finde en pengestærk alliancepartner. Det kan blive amerikanske GM eller kinesiske Dongfeng.
Få steder har finanskrisen i EU gjort så ondt som på Peugeot og Citroën. De to mærker i den franske PSA-koncern sælges især på de sydeuropæiske markeder, der har været særligt hårdt ramt af krisen og et dramatisk dyk i bilsalget.
Situationen for Peugeot og Citroën er nu så alvorlig, at man er ved at finde en investeringsbank, der skal hjælpe PSA med at finde en pengestærk alliancepartner. Det skriver den franske avis Le Figaro.
Dermed kan Peugeot/Citroëns status som selvstændig bilkoncern være ved at rinde ud. Ifølge flere medier har Peugeot-familien, der ejer over en fjerdedel af aktierne i PSA, tilbudt at opgive kontrollen med koncernen. Samtidig føres der angiveligt forhandlinger om en alliance med amerikanske General Motors, der ejer Opel i Europa. Netop Opel, Peugeot og Citroën har tidligere offentliggjort planerne om et øget samarbejde, der både inkluderer udvikling af fælles platforme og motorer.
Andre medier har berettet, at Peugeot og Citroëns kinesiske samarbejdspartner Dongfeng skulle overveje at købe 30 pct af aktierne i PSA. En historie, som den franske bilkoncern dog har afvist som rygter.
Fransk-amerikansk ægteskab møder modstand
Umiddelbart ligner en tættere alliance mellem Peugeot/Citroën og GM/Opel et oplagt fornuftsægteskab. Alle tre mærker er udfordret på det vanskelige europæiske marked og har et modelprogram, der umiddelbart matcher og dermed kan dele komponenter på kryds og tværs. Men så let kommer det næppe til at gå. Politisk bliver det svært at komme gennem med en amerikansk-tysk-fransk alliance, der kun giver mening, hvis man udnytter den til at lukke fabrikker i både Tyskland og Frankrig for at gøre de tre mærker mere rentable.
At der må gøres noget, ligger dog fast: Sidste år fossede der 1,5 milliarder kroner ud af PSA’s pengekasse – om måneden.
Der er dog ikke kun dårlige nyheder fra Frankrig: Situationen har bedret sig en anelse PSA i første halvdel af 2013, Citroën oplever overraskende stor popularitet på det enorme kinesiske bilmarked, og endelig har modtagelsen af Peugeots nye kompakte crossover 2008 været så overvældende, at fabrikken har svært ved at følge med efterspørgslen.