Peugeot viser fremtidens firkantede rat

Foto: Screendump fra Peugeot video.

Når Peugeot næste måned viser den nye udgave af 208, bliver det med et første kig på et firkantet rat - Peugeot går over til steer-by-wire.

Vi kan se frem til flere overraskelser, når Peugeot næste måned viser konceptudgaven af tredje generation af mærkets bestseller, 208.

Den største finder vi i kabinen. I en radikal videreudvikling af Peugeots såkaldte i-Cockpit, hvor man kigger på instrumenterne over et lille rat i go-kart størrelse, får 208 et firkantet rat. Af samme grund kalder Peugeot konceptet for Polygon, græsk for “mangekant”.

Det er muligt, fordi 208 bliver den første Peugeot med steer-by-wire teknologi. Vi kender teknologien fra moderne fly, hvor der ikke er fysisk kontakt mellem pilotens styretøj og flyets flaps og haleror. I stedet sender en computer besked til små elmotorer om at bevæge og dermed styre vingerne.

Ingen fysisk kontakt med hjulene

Samme princip benyttes i biler med steer-by-wire: Hjulene styres ved hjælp af elektronikken uden direkte kontakt mellem rat og hjul.

Dermed er der heller ikke brug for et rat, der kan dreje tre-fire gange rundt. Jo mere man drejer på et steer-by-wire rat, desto mere drejer hjulene - det kaldes også progressiv styring.

Peugeot bliver ikke de første med steer-by-wire og et alternativt rat. F.eks. findes det allerede i visse Lexus og Tesla-modeller. Men det er første gang vi ser teknologien i en kompakt og relativt billig mini til det brede marked.

Sparer plads

Den helt store fordel ved steer-by-wire er, at det sparer plads, så man kan indrette kabinen anderledes. Peugeot 208 den tredje vil angiveligt også byde på en kabine, der ser helt anderledes ud end i andre biler - og formentlig tilbyder bedre plads.

Skeptikerne mener omvendt, at den manglende fysiske kontakt mellem rat og hjul også fjerner førerens fornemmelse af både bilen og vejgrebet.

elbiler under 200.000 kr.
Peugeot 208 er på vej i tredje generation. Med firkantet rat og formentlig kun som elbil i 2026.

Peugeots chef Alain Favey siger til Autocar, at det handler om “agilitet”, og at den kommende 208 “vil give en unik køreoplevelse.”  

Favey afslører også, at designerne har “arbejdet med mange meget, meget kreative idéer”, så der er lagt op til en virkelig nyskabelse i Peugeot 208. Udover et firkantet rat, bliver der formentlig tale om en 21-tommer bred kombination af speedometer og infoskærm, der skal ‘svæve’ over instrumentpanelet.

Klar i 2026

Teknisk bliver tredje oplag af Peugeot 208 den første på Stellantis-koncernens nye STLA Small platform. Den kan både bruges til elbiler og hybrider, men da søsterbilen Opel Corsa fremover kun skal fremstilles som elbil, ventes det samme at blive tilfældet for Peugeot 208.

Til gengæld forventes Peugeot at fortsætte produktion af den nuværende 208 med fossilmotorer nogle år endnu.

Efter afsløringen af konceptudgaven i november, forventes Peugeot at vise den produktionsklare 208 inden årsskiftet. Vi ser den i Danmark i løbet af 2026.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here