Peugeots nye elbil kører uden om Danmark

peugeot e-308 danmark

Peugeot har opdateret ID.3-konkurrenten E-308 med skarpere design og længere rækkevidde. Alligevel skal vi ikke regne med at se den i Danmark.

Den ser skarp ud, den faceliftede udgave af Peugeot E-308, som det franske mærke netop har afsløret. I løbet af efteråret kan du også købe den – bare ikke i Danmark. Wismo Group – den danske Peugeot-importør – vurderer, at E-308 bliver for dyr.

”Som det ser ud lige nu, får den et prispunkt, som gør den uinteressant for det danske marked,” skriver importøren i en mail til Hvilkenbil.

Får måske chancen senere

Importøren afviser dog ikke fuldstændigt, at E-308 kan få chancen på et senere tidspunkt. Wismo Group er i gang med at repositionere sine mange mærker fra Stellantis-koncernen som Peugeot, Citroën, Opel og Fiat, der tidligere har solgt godt i Danmark, men særligt igennem 2024 har tabt store markedsandele.

Peugeot E-308 findes også som stationcar - heller ikke den kommer til Danmark.

Grundlæggende handler det om mangel på elbiler og konkurrencedygtige priser. Alt det arbejdes der på nu. Målet er naturligvis at gøre mærker som især Peugeot og Citroën lige så populære som tidligere i Danmark – og her kan der opstå muligheder for den faceliftede E-308. Men altså ikke nu. Det flugter med, at E-308 igennem længere tid har været ude af det danske Peugeot-program. Det samme gælder i øvrigt den teknisk identiske søsterbil Opel Astra e, der heller ikke kan købes længere.

450 km rækkevidde

Men tilbage til den opgraderede Peugeot E-308. Når man ser billederne af faceliftet kan man godt ærgre sig over, at bilen ikke kommer til Danmark.

Dels er den et visuelt spændende alternativ til elbiler som VW ID.3, Cupra Born og MG4. Altså elektriske biler i ’Golf-klassen’, som der burde være et stort marked for herhjemme. Ikke alle drømmer om en stor SUV, mange går og venter på et større udbud af lavere, mere kompakte og billigere elbiler.

Dels er teknikken forbedret på et afgørende punkt: Batteriet er nu på 58 mod 54 kWh, og det øger rækkevidden fra lidt over 400 til 450 km. Dermed begynder E-308 at ligne en elbil, der også kan håndtere de længere køreture – f.eks. tværs over Danmark mellem landsdelene. Motoren yder fortsat 115 kW (156 hk) og trækker på forhjulene.

Langsom men effektiv

Lynladetiden er stadig til den langsomme side - 20-80 pct. tager omkring en halv time – men Peugeot E-308 har i flere tests bevist, at den er blandt de mest effektive elbiler. Den franske elbil er simpelthen god til at udnytte strømme og får altså mange kilometer ud af sit relativt lille batteri. Det holder også vægten nede til gavn for køreegenskaberne.

Kabinen ligner sig selv, men det digitale iCockpit har fået ny grafik.

Som noget nyt kan E-308 også ’vende strømmen’ med V2L-teknik, så du kan oplade elcyklen eller have strøm i teltet på campingturen.

Ellers er nyhederne mest kosmetiske. Fronten er gjort mere flad og bred med ny lygtegrafik, løve-logoet er nu oplyst bagfra og indvendig er der ny grafik i det digitale cockpit.

Peugeot 308 fås også med benzin, diesel og hybridmotorer, men på grund af de danske afgifter, bliver de endnu dyrere end elbil-udgaven.

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Jesper. Det handler mere om, at Wismo ikke kan blive enige med Peugeot om priserne. Noget tyder på, at det gamle importselskab K. W. Bruun var bedre til at opnå gode priser til Danmark end Wismo.. Mvh Jens Velling, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here