Polestar 2 skal ikke forvandles til endnu en SUV, fastslår mærkets nye chef - afløseren vil fortsat være en relativt lav og sportslig bil.
Fans af Polestar 2 - dem er der mange af, for modellen er suverænt mærkets mest solgte - kan ånde lettet op. Når den snart seks år gamle model skal afløses, bliver det ikke af endnu en SUV.
Sådan lød det ellers for blot halvandet år siden, da Polestars daværende chef Thomas Ingenlath sagde, at “vi vil ikke erstatte Polestar 2 med en Polestar 2.” Det blev udlagt som om Ingenlath af hensyn til bilmoden og dermed salget ønskede at forvandle Polestar 2 til en SUV.
Polestars bestseller
Trods SUVernes popularitet har den lavere Polestar 2 været en solid succes for det svensk-kinesiske elbilmærke. Fire ud af fem Polestar-biler, der kører verden over, er Polestar 2, og med en produktion på 180.000 biler, er Polestar 2 mærkets absolutte bestseller.
Man slagter ikke frivilligt sin guldkalv, så nu har Polestar ombestemt sig. Arbejdet med at udvikle og designe en afløser er indledt, og nu giver Polestars nye chef, tyske Michael Lohscheller et mere præcist indtryk af, hvad vi kan forvente.
“Lad os sige det på denne måde: Jeg vil have de nuværende Polestar 2-kunder tilbage. Jeg vil have dem, fordi vi byggede den (kundebase, red.) op. Jeg synes, at vi gjorde det godt, og jeg ønsker at beholde dem i familien,” siger Lohscheller til australske Drive.
Lohscheller bekræfter også, at modellen fortsat skal hedde Polestar 2. Designet bliver lavt og personbilsagtig, men Lohscheller vil ikke fortælle, om afløseren beholder den praktiske bagklap.
Deler teknik med ny Polestar 7
Teknisk baseres den på en ny platform, der også skal bruges til den kommende Polestar 7 - en relativt kompakt SUV, som skal være mærkets hidtil mest folkelige model. På et tidspunkt var det forventningen, at Polestar 7 simpelthen skulle afløse Polestar 2, men nu ligger det fast, at de to modeller skal produceres sideløbende. På den måde bliver de Polestars svar på Teslas Model Y og Model 3.
Polestar 7 skal på markedet i 2028, så vi skal med stor sandsynlighed også vente tre år på en ny Polestar 2.
Vil slippe for told
Alt tyder på, at både Polestar 7 og en ny Polestar 2 skal fremstilles i Slovakiet. Det vil også løse en af de store udfordringer for Polestar 2. I dag fremstilles den i Kina og pålægges derfor EU-told. Ved at flytte produktionen til EU-landet Slovakiet slipper afløseren for told og bliver derfor billigere.
Det kan blive helt afgørende for Polestar, der arbejder intenst på at løfte mærkets beskedne salgstal. Her batter luksusbiler som Polestar 3, 4 og den kommende Porsche Taycan-udfordrer Polestar 5 ikke meget i statistikken. Det kan ændre sig i 2028, når Polestar 2 og 7 kommer på markedet som mærkets to billigste modeller.