Polestar: 80 pct. af kunderne kan lide ’underlige’ detaljer

Polestar 4

Biler skal vække følelser og må gerne skubbe nogle kunder væk, mener chefen for Polestar. Derfor er den manglende bagrude på Polestar 4 vellykket design.

Fraværet af bagrude har gjort Polestar 4 til en af de mest omdiskuterede biler i mange år.

I stedet for bagrude og bakspejl kigger chaufføren i Polestar 4 bagud ved hjælp af et kamera og en skærm i bakspejlet. Både bilens design uden bagrude og den tekniske løsning deler vandene: Nogle synes det er cool og fungerer, for andre betyder det, at de aldrig kunne drømme om at eje en Polestar 4.

Had eller kærlighed

Og det er helt perfekt, fortæller Polestar-chef Michael Lohscheller i et interview med Autocar.

”80 procent af kunderne vænner sig lynhurtigt til det og sætter pris på designet – men der også nogle, der ikke bryder sig om det. På den måde er bilen polariserende, hvilket nogle gange er en meget, meget god ting, fordi du ikke ønsker biler, der er sådan ’nogenlunde OK’.”

Ifølge Michael Lohscheller er der rigeligt med ’nogenlunde OK’ biler derude. Polestar vil være noget andet og mere end det. Også selv om det betyder, at 20 procent af bilkøberne siger, at det slet ikke er noget for dem.

”Det er totalt i orden. Vi vil ikke lave biler, som alle synes er ’nogenlunde OK’. Nej, du skal elske eller hade vores biler. På den måde er Polestar 4 faktisk exceptionelt godt designet,” siger Michael Lohscheller.

Underskud og stigende salg

Ifølge chefen fortsætter den bagrude-fri model bare mærkets tradition for at lave biler, der også er et tydeligt ’statement’ i forhold til design og udførelse.

Michael Lohscheller, der er kendt som en dygtig talknuser, der vendte Opel fra røde til sorte tal på bundlinjen, er hentet til Polestar for at vende en negativ udvikling med vigende salg og konstante underskud.

regnskab polestar
Micahel Lohscheller vendte underskud til overskud hos Opel. Nu skal han gøre det samme for Polestar.

Det er der brug for. Få dage før interviewet med Autocar annoncerede Polestar et kvartalsunderskud på syv milliarder kroner. 

Til gengæld kunne Lohscheller glæde sig over to-cifret fremgang i både omsætning og salg. Dog fra et lavt niveau: I 2023 havde Polestar som mål at sælge 124.000 biler globalt – med den nuværende fremgang kan salget ende omkring 70.000 biler i år. Det vil i givet fald være ny rekord, stadig langt fra de mindst 100.000 biler, der er nødvendige, hvis Polestar for første gang skal tjene penge.

Ifølge Lohscheller er Polestar på rette vej. Og det skyldes også, at mærket tør designe biler, der stikker ud fra mængden.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here