En aktie-manøvre har reddet Polestar fra at blive afnoteret på Børsen - men kursen falder fortsat. Polestars fremtid ser svær ud, vurderer brancheanalytiker.
Polestar har gennemført et såkaldt aktiesplit. Manøvren skal redde Polestar-aktien fra at blive afnoteret på Nasdaq-børsen, fordi aktien i en længere periode har været under minimumsgrænsen på én dollar.
Med et aktiesplit lægges aktier sammen, hvilket øger værdien af den enkelte aktie, men bevarer selskabets værdi. Polestar valgte en faktor 30 - det vil sige, at 30 aktier er blevet til én.
Da den oprindelige aktie for nylig ramte bunden omkring en halv dollar, betyder det, at 30 aktier er lagt sammen til én aktie med en værdi på cirka 15 dollar. Dermed er Polestar pludselig langt over grænsen på én dollar, og har umiddelbart sikret sig mod en afnotering.
Kursen falder fortsat
Bag tallene gemmer sig en mindre positiv historie. Siden aktie-manøvren er aktiekursen nemlig faldet yderligere. I går, den 16. december, lukkede Polestar-aktien i kurs 13,41. Omregnet til den gamle kurs svarer det til en værdi på 45 cent. Altså endnu mindre end lavpunktet på en halv dollar i sidste måned.
“Polestar er en god milliard dollar værd. I bilindustrien er det småpenge. Polestars ejer, den kinesiske Geely-koncern, skal finde ud af, hvad de vil med mærket,” vurderer den danske brancheanalytiker og rådgiver, René Tønder.
I en skriftlig kommentar til Hvilkenbil kalder den danske Polestar-importør aktiesplittet “et teknisk greb”, der skal leve op til Nasdaq’s formelle krav. Ifølge importøren er “kortvarige kursudsving efter et sådant tiltag ikke usædvanlige.”
Kigger man mere langsigtet på Polestar-aktien, er den indtil videre faldet 60 procent i år.
Flere penge fra Kina
Den danske Polestar-importør understreger, at “kun 18 procent af vores aktier udgør free float på Nasdaq. Vi har desuden stærke og langsigtede hovedaktionærer i Geely og VCC (Volvo), som har vist og fortsat viser deres opbakning til os,” skriver importøren med henvisning til et nyt lån: Polestars ejere, den kinesiske Geely koncern, har udstedt endnu et lån til Polestar på 3,8 milliarder kroner.
Lånet er delt op i to: Halvdelen kan bruges med det samme, den anden halvdel kan komme i spil, hvis Polestar får brug for flere penge.
Sælger og tjener for lidt
Ifølge René Tønder har aktiesplittet ikke løst Polestars grundlæggende problem: Mærket sælger stadig alt for få biler og tjener for lidt på dem. Tilmed er udfordringerne bare blevet større i år: Polestar har opgivet det kinesiske marked, der er verdens største, og på det næststørste i USA lægger præsident Trump hindringer i vejen for elbiler, som er det eneste Polestar sælger.
“Det efterlader Polestar med EU. Og her vokser udfordringerne også: EU opbløder CO2-kravene til bilindustrien, hvilket ikke gavner et elbilmærke som Polestar. Nu skal Polestar også til at konkurrere med sit eget søstermærke Zeekr i Europa. Og endelig efterspørger markedet i dag små og billige elbiler, som Polestar slet ikke tilbyder,” lyder analysen fra René Tønder.
Status quo i Danmark
Danmark er blandt de lande i verden, som Polestar klarer sig bedst i. I år er Polestar det 21. mest solgte bilmærke i Danmark med en markedsandel på en god procent. Det er omtrent status quo, men hvor Polestar tidligere kun havde én model, har de i dag tre.
Alligevel sælger de ikke flere biler, men må tværtimod se sig overhalet af andre kinesiske mærker som MG, Xpeng og BYD.
Den danske importør påpeger, at Polestar i år oplever vækst i salget. Det er også korrekt: I bedste fald kan Polestar være på vej mod et globalt salg på 70.000 biler i år.
Udfordringen er, at det fortsat er langt under de oprindelige salgsmål. I 2023 lød det på 124.000 biler, men endte på under det halve. Sidste år faldt det globale Polestar-salg yderligere til knapt 45.000 biler.
Underskud vokser
Der skal sælges langt flere biler, hvis Polestar skal overvinde sine økonomiske udfordringer. Mærket har aldrig tjent penge i sin levetid. Tværtimod voksede underskuddet i det seneste kvartal nok engang - fra 2,1 til 2,7 milliarder kroner. I de første ni måneder af 2025 er Polestars-underskud vokset med 80 procent til over 10 milliarder kroner.
Det er derfor, at Polestar har lånt flere penge. Dermed kan Polestar fortsætte, men gælden vokser fortsat.
Tør ikke selv købe
Lavt salg og høj gæld er en bekymrende cocktail, mener René Tønder. Og derfor har han en klar anbefaling til danske bilkøbere, der overvejer Polestar.
“Polestar skal øge salget voldsomt for at blive profitabelt - faktisk skal salget tredobles. Selv om jeg har stor sympati for mærkets skandinaviske DNA og design (Polestar udspringer af Volvo, red.), ville jeg ikke selv turde købe en Polestar. I stedet anbefaler jeg, at man leaser en Polestar for at undgå den økonomiske risiko,” siger René Tønder.





