Trods voksende salg i Europa har Polestar så store problemer i Kina og USA, at den kinesisk ejede elbilproducent satte syv milliarder kr. til i andet kvartal.
Polestar har offentliggjort sit regnskab for andet kvartal 2025 – og tallene er ikke kønne. Elbilmærket, der ejes af den kinesiske Geely-koncern, kom ud af andet kvartal med et kæmpe underskud på 1,03 milliarder dollars (ca. 6,6 mia. kroner), mod 268 millioner dollars (1,7 mia. kroner) i samme periode sidste år. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Den største post i regnskabet er en nedskrivning på 739 millioner dollars (ca. 4,7 mia. kroner). Beløbet dækker over udfordringer med topmodellen Polestar 3, der er ramt af softwareproblemer, udfordringer i produktion og længere forsinkelser.
Polestar 3 benytter samme teknologi som Volvo EX90, som har lignende udfordringer. Meget tyder på, at hverken Polestar eller Volvo endnu har løst de tekniske problemer for de to topmodeller.
Told og Kina presser økonomien
Polestar 3 er samtidig ramt af høje toldsatser på det vigtige amerikanske marked. Hertil kommer, at præsident Trump er ved at udfase al støtte til elbiler og ladeinfrastruktur, hvilket hæmmer salget af elbiler i USA. Det har også fået selskabet til at nedskrive værdien.
Oven i det står Polestar i en sårbar situation, fordi meget af mærkets produktion foregår i Kina. Handelsuro og stigende toldsatser gør det svært at tjene penge, især uden for Europa. I Kina har Polestar skruet aktiviteterne ned til en enkelt forhandler og lykkedes kun med at sælge 69 biler på verdens største bilmarked i årets første seks måneder. Reelt ser det ud til, at Polestar har opgivet det kinesiske marked.
Salget vokser i Europa
Ironisk nok går det faktisk fremad med salget. I hvert fald i Europa. I andet kvartal leverede Polestar 18.049 biler, en stigning på 38 procent sammenlignet med sidste år.
Omsætningen voksede med 56 procent i første halvår til 1,4 milliarder dollars (ca. 9,1 mia. kroner), og den justerede bruttoindtjening blev forbedret til 1,4 procent. Uden nedskrivningen ville regnskabet altså have set betydeligt bedre ud.
Polestar selv udlægger udviklingen særdeles positivt:
“Vores operationelle præstation i første halvdel af 2025 bekræfter, at vi gør de rigtige ting i et vanskeligt marked: Øger vores kommercielle fodaftryk, sælger flere biler og fokuserer på at kontrollere omkostninger og lagerbeholdning,” siger Polestar-chefen Michael Lohscheller om kvartalsregnskabet.
Stadig under oprindelige salgsmål
Hvad Lohscheller ikke nævner er, at Polestar trods salgsfremgang fortsat ligger langt efter de oprindelige salgsmål. Det lød på 124.000 biler i 2023, men endte på under det halve. Sidste år faldt det globale Polestar-salg yderligere til knapt 45.000 biler.
I dét lys er der altså fremgang for Polestar. Fortsætter udviklingen resten af 2025, kan Polestar øjne et rekordsalg på omkring 70.000 biler. En klar forbedring, men næppe tilstrækkeligt. Den danske analytiker René Tønder har tidligere vurderet, at Polestar mindst skal sælge 100.000 biler årligt før mærket begynder at tjene penge. Og selv 100.000 biler vil gøre Polestar til en miniput i bilindustrien.
Set fra Danmark ligner Polestar dog en succes. Mærket har traditionelt solgt godt herhjemme. I årets første seks måneder har Polestar solgt 1.116 biler, hvilket gør mærket til det 20. mest solgte bilmærke i Danmark.
Polestar har dog på det seneste tabt terræn til kinesiske konkurrenter som MG, Xpeng og BYD, der alle solgte flere biler i første halvår.