Salget af de praktiske og kantede biler i Berlingo-størrelse er nærmest gået i stå. Crossovers og mikrobiler har taget over efter ‘Postmand Per’ bilerne.
Kvadratisk, praktisk, god. Sådan tænkte mange danskere en årrække om de såkaldte ’Postmand Per-biler’ som Citroën Berlingo og Peugeot Partner; så meget at de en overgang var danske nationalbiler, og senere blev fulgt af VW Caddy, Fiat Doblo, Renault Kangoo og Opel Combo.
I dag er bilklassen nærmest væk. Mens der i 2005 blev solgt over 2.100 Berlingo, var tallet i fjor et par hundrede, viser en opgørelse, som jp.dk har foretaget.
Bilfabrikkerne bygger stadig Postmand Per-modellerne, og der er et vist salg på europæisk plan, men ikke i Danmark. Fiat i Danmark stoppede helt med salget af Doblo for tre år siden, mens en helt ny generation kun kommer som varevogn. Ford sælger også kun den nye Tourneo Connect på gule plader.
Der er flere årsager til udviklingen. Mens Berlingo og Partner med de første modeller fra midten af 1990’erne skabte en helt ny klasse, er der det seneste årti kommet en lang række nye modeller som crossover-varianter, der er mindre kasseformede.
”Design er jo subjektivt. Men trods de praktiske kvaliteter er flere fokuserede på modeller, som de synes er mere moderne som Citroën C3 Picasso og C4 Picasso,” siger Ellen Nørregaard, pressechef hos Citroën til jp.dk.
Det har heller ikke hjulpet på salget, at livstilseksperter har haft skytset rettet mod mænd bag rattet af Berlingo-modeller, der blev set som tøffelhelte.
Lav pris og lavt forbrug er blevet afgørende
Der er også andre mere kontante grunde, mener Niels Grøftehauge, analytiker hos Bilpriser.dk.
Indtoget af mikrobiler og finanskrisen har nemlig vendt op og ned på bilmarkedet, så folk generelt køber mindre biler og er mere fokuserede på brændstofforbruget.
Det har også ramt Postmand Per-bilerne, der har givet meget plads for pengene, men har været i en prisklasse fra 170.000-210.000 kr., der ikke har solgt så godt. Og så har de kasseformede biler ikke kørt så langt på literen, selv om det er blevet bedre. Samtidig er priserne på de gamle, brugte biler, som skal tages i bytte, raslet ned.
”Nogle har måske kunnet få 15.000 kr. for en brugt bil mod 30.000 kr. før i tiden. Og banken siger måske, at de kun må låne 100.000 kr. Så køber de en ny mikrobil i stedet for, som går langt på literen, eller måske to, selv om de har behov for en stor bil,” siger Niels Grøftehauge.
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling peger på endnu en grund til at salget af Postmand Per-biler er reduceret til en brøkdel:
”Citroën Berlingo og søstermodellen Peugeot Partner blev dyrere, da en ny – og bedre – generation kom på markedet i 2008, samtidig med at der er kommet flere alternativer på markedet – blandt andet crossovers, som Nissan Qashqai, der lige netop gav startskud til en helt ny bilklasse i 2007, siger Jens Velling.
Bestsellerne i prisklassen 170.000-210.000 kr. er i dag bl.a. Renault Captur, Skoda Octavia Combi og Citroën C4 Cactus, der bestemt ikke ligner postbiler.
Håbet om fornyet succes lever dog for arketypen Citroën Berlingo: Efter sommer er franskmændene klar med en faceliftet udgave af den efterhånden syv år gamle familiecontainer (billedet).
Læs også:
Caddy som nyt håndværkertilbud til familien
En Ford B-max til Postmand Per
FAKTA: Salget af ’Postmand Per-biler’ dykker
2000:
Citroën Berlingo: 1.900 stk.
Peugeot Partner: 805 stk.
2005:
Citroën Berlingo: 2.109 stk.
Peugeot Partner: 684 stk.
VW Caddy: 267 stk.
Fiat Doblo: 92 stk.
Opel Combo: 27 stk.
2014:
Citroën Berlingo: 238 stk.
VW Caddy: 219 stk.
Peugeot Partner: 16 stk.