BAGGRUND: Nissan Qashqai har tjent koncernen og de danske forhandlere godt i 6-7 år. I weekenden kom der en ny – og den har meget at leve op til.
Qashqai er Nissans ‘cash-cow’.
Første generation blev lanceret i 2007, og i år er andet oplag klar af verdens første rigtige crossover, som vi kalder den biltype i dag; et mix af en hatchback og en SUV. En højbenet stationcar til gadebrug – som regel blot med træk for forhjulene og en sparsommelig motor.
Den nye Qashqai blev præsenteret hos de danske Nissan-forhandlere i weekenden. Og de kan se frem til mange kunder, for det er en populær vare, de præsenterer.
På verdensplan har QQ, som den blot kaldes af mange – også internt i Nissan – da ingen er rigtig sikre på, hvordan det sælsomme navn udtales, solgt over 2 millioner biler.
Dobbelt så mange som Nissan havde regnet med. Heraf 1,5 millioner i Europa og faktisk også rigtig mange i Danmark, men det kommer vi tilbage til.
Qashqai, der produceres i Sunderland i England, blev en rigtig ’Qash cow’ og analytikere mener faktisk, at den nærmest ene bil reddede Nissan ud af en dyb krise.
Nissan tog hele bilverdenen på sengen ved at lade Qashqai afløse både Golf-rivalen Almera og firmaklassebilen Primera. Begge solgte sløjt, og Nissan satsede på, at en kompakt blanding af SUV og stationcar ville tiltale et nyt publikum på udkig efter noget nyt. Nissan fik ret, og siden har Qashqai dannet skole for den nuværende bølge af crossover-biler.
Succesen har også stivet selvtilliden af i Nissan og givet koncernen råd og mod til at udvikle biler i frækt design som f.eks. Nissan Juke.
Annonceringen af en helt ny Qashqai har, som det næsten altid sker, med det samme ramt salgstallene herhjemme, hvor kunderne venter på den nye bil, der dog får en startpris, der er cirka 20.000 kr. højere end første generation.
I januar blev der kun solgt 72 stk. mod 156 i samme måned sidste år, mens den 7 personers udgave, der kaldes Qashqai +2 solgte 57 mod 95 i januar sidste år.
Men med Qashqai har Nissan for alvor styrket sin position i Danmark og er rykket op fra det 20. bedst sælgende mærke i 2008 til det 11. bedst sælgende i 2013. Og Qashqai og Qashqai +2 har over de seks år udgjort næsten halvdelen af det totale Nissan personbilssalg herhjemme.
Samtidig har Nissan næsten tredoblet sit bilsalg fra 2.165 i 2008 til 6.098 i 2013.
”Qashqai været afgørende for Nissans styrkede position blandt de danske bilkøbere, og den har været med til at åbne danskernes øjne for andre Nissan-modeller, ligesom den har givet Nissan luft til at udvikle og introducere interessante modeller over de seneste år,” siger hvilkenbil.dk’s redaktør Jens Velling og nævner fx Juke, der kom i slutningen af 2010, Note, der fik et omfangsrigt facelift i 2009 og for nylig er kommet i en helt ny udgave. Endelig fik minibilen Micra et tiltrængt salgsløft af danskernes stigende lyst til mikro- og minbiler,” forklarer Jens Velling.
”Både hos os og i resten af verden står der meget på spil, for den højbenede crossover er nok den vigtigste model for den japanske bilfabrik, men alt tyder på, at succes’en fortsætter,” vurderer hvilkenbil.dk’s redaktør.
”Nissan Qashqai startede crossover-bølgen, da ingen andre troede på klassen. Nu skal den ride videre på den – men i skarp konkurrence med en række andre crossovers,” slår han fast.
Den nye Nissan Qashqai har en startpris på 244.000 kr. inkl. levering. Den 7-personers udgave af Qashqai udgår, så kunder der ønsker den tredje sæderække må op i den lidt større X-trail, der også er på vej i en ny udgave.
Fakta: Så mange Qashqai har Nissan solgt i Danmark, 2008-2013
År | Qashqai | Qashqai +2 | I alt | Salg totalt | Qashqai andel % | Nissan placering bilsalg |
2008 | 811 | 72 | 883 | 2165 | 41 | 20 |
2009 | 865 | 240 | 1105 | 1913 | 58 | 18 |
2010 | 1159 | 352 | 1511 | 3172 | 48 | 16 |
2011 | 1543 | 403 | 1946 | 3783 | 51 | 16 |
2012 | 1508 | 540 | 2048 | 4470 | 46 | 15 |
2013 | 2026 | 1085 | 3111 | 6098 | 51 | 11 |
I alt | 7912 | 2692 | 10604 | 21601 | 49 | — |
Bonusinfo: Navnet Qashqai (udtales ‘cash-ki’), der går for at være blandt de vanskeligste i bilindustrien, kommer fra en nomadestamme, der lever i den bjergrige, sydvestlige del af Iran.
Læs mere: Her er den nye Nissan Qashqai
Læs mere: Nissan Qashqai lægger an til mere succes