Premiere på Toyotas første dedikerede elbil

bz4x
Knapt 400.000 kr. bringer dig ind i den billigste Toyota bZ4X.

Første Toyota 100 procent udviklet som elbil er netop præsenteret. bZ4X er på størrelse med RAV4 og får en rækkevidde på ca. 450 kilometer.

Vi kan lige så godt få det på plads med det samme: Den mundrette betegnelse bZ4X på Toyotas nye elbil, der er den første, som Toyota har udviklet til udelukkende at være elbil, giver faktisk mening. bZ for “beyond Zero”, altså en udledning under nul (!), 4 angiver bilens størrelse, og X betyder træk på alle fire hjul, underforstået minimum to elmotorer. Så er det på plads.

første elbil
bZ4X er præget af skarpe streger, som vi kender det fra Toyotas luksusmærke Lexus.

Den RAV4-store bZ4X, der blev vist som en næsten færdig konceptmodel på biludstillingen i Shanghai i april, er nu produktionsklar, og Toyota har løftet sløret for det meste om bilen.

Elbilen er udviklet i samarbejde med Subaru på fællesplatformen e-TNGA. Batterienheden er en integreret del af chassiset under gulvet, og det er først og fremmest garant for god plads i kabinen, lavt tyngdepunkt og fornuftig vægtbalance. Ifølge Toyota skulle den stive konstruktion bidrage positivt til sikkerheden og – som det formuleres – “udmærkede køreegenskaber”.

Akselafstanden i bZ4X er hele 16 centimeter længere end i RAV4, hvilket vil sige 285 cm. Der skulle således være fin plads til bagsædepassagerernes ben. Spørgsmålet er så, om den hældende coupétaglinje stjæler loftshøjde? Bilen er 160 cm høj, 8,5 cm lavere end RAV4. Bagagerummet tager 452 liter.

Kan lades med op til 150 kW
En stor skærm dominerer midterkonsollen i bZ4X.

Lithium-ion-batteriet er på 71,4 kWh og giver en rækkevidde omkring 450 kilometer, afhængig af version. Varmepumpe er standard, og bZ4X kan lade med op til 150 kW, hvilket betyder, at man på 30 minutter kan lade batteriet op til 80 procent.

Elmotoren yder 160 kW, svarende til 217 hestekræfter, momentet er 336 Nm, 0-100 km/t klares på 7,7 sekunder, og tophastigheden er 160 km/t. Der kommer med stor sandsynlighed også en elmotor med lidt mindre ydelse.

Toyota giver 10 års eller 240.000 kilometers garanti på batteriet – afhængig af, hvad der kommer først. Efter 10 år lover japanerne desuden, at batteriet stadig leverer 90 procent af et nyt batteris kapacitet.

Solceller på taget vil formentlig kunne tilkøbes. De vil både være aktive under kørslen, og når bilen er parkeret, og solcellerne vil kunne høste strøm nok til 1.800 kilometers kørsel pr. år.

Solid state batterier på vej

Toyotas elektriske erfaringer går helt tilbage til 1997, da den første hybrid – Prius – blev sendt på markedet. Toyotas topchef, Akio Toyoda, har de seneste år flere gange nævnt “solid state”-batteriet, som alle gerne vil være de første til at introducere. Det forlyder, at Toyoda og Toyota er klar med batteriet “i første halvdel af 2020’erne”, og når det kommer, vil det efter alt at dømme blive en såkaldt “gamechanger”. “Solid state”-batteriet skulle uden problemer kunne rumme tilstrækkelig strøm til mindst 600 kilometers kørsel, og det vil kunne oplades til fuld kapacitet på 10-15 minutter.

Med steer-by-wire teknik fås bZ4X også med dette fly-inspirerede rat.

For lige at runde af, hvor vi startede med betegnelserne: Toyota har sikret sig eneret til at benytte navnene BZ1, BZ2, BZ2X, BZ3, BZ4, BZ4X og BZ5. Jo højere tal, desto større er elbilen. Og X er altså lig med mindst to elmotorer.

bZ4X får europapremiere 2. december, og på samme tidspunkt skulle der – i hvert fald i nogle lande – åbnes mulighed for at reservere Toyotas første elbil.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here