FDM: Løsning ønskelig frem for udskydelse – ny målemetode for brændstofforbrug skal ikke gøre det dyrere for forbrugerne at købe bil, mener bilistorganisationen.
Mange af landets bilimportører har den seneste tid varslet prisstigninger fra den 1. april og reklameret vidt og bredt med, at man som bilkøber skal skynde sig, hvis man vil undgå at betale mere for sin nye bil.
Men nu slipper danske bilkøbere i første for at skulle betale tusindvis af ekstra kroner.
En ny politisk aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti har indgået, forhindrer nemlig, at en stribe bilmodeller til 1. april får højere priser. Det skriver TV 2.
Mange nye biler skulle være steget helt op til 20.000 kroner i pris på grund af en ny målemetode, WLTP, af bilernes brændstofforbrug. Men det er nu udskudt til først at træde i kraft ved årsskiftet 2020/2021.
Mere realistisk
Den nye metode, der har været i brug siden september sidste år, er mere realistisk end den tidligere NEDC-norm og måler i gennemsnit brændstofforbruget højere end med den gamle metode.
Fra den 1. april skulle registreringsafgiften beregnes ud fra forbruget efter WLTP-normen. Men det er altså udskudt, og dermed kommer der ikke foreløbig prisstigninger på nye biler.
Hos bilejernes interesseorganisation FDM, er man ikke imponeret.
”En ny målemetode skal ikke gøre det dyrere for forbrugerne, men vi havde gerne set, at man havde løst det her én gang for alle. Nu er det i stedet blevet udskudt,” siger forbrugerøkonom hos FDM, Illyas Dogru, til TV 2.
Det nye lovforslag skal nu hastebehandles i Folketinget, så det kan gennemføres inden den 1. april.
Læs også: Skærpede miljøkrav hæver priserne