SUV’en Mitsubishi Outlander PHEV sælger godt i andre lande, og nu lander den snart hos de danske forhandlere til en startpris på ca. 385.000 kroner. Firehjulstræk bliver standard.
Allerede i 2013 sendte japanske Mitsubishi sin første opladningshybrid på markedet i skikkelse af Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid, en SUV i den store mellemklasse med avanceret teknik; benzinmotor, to elmotorer og Super-All Wheel Control 4WD-system.
Siden er bilen forbedret og har ifølge Mitsubishi gået sin sejrsgang verden over med rekord salg og flere priser i bæltet. Nu kommer Mitsubishi Outlander PHEV, som den kaldes, endelig til Danmark.
Fra starten af november 2018 introducerer den danske importør Outlander PHEV Plug-in hybrid for danskerne hos 39 udvalgte Mitsubishi-forhandlere.
Den store SUV, der må trække op til 1.500 kilo, klarer op til 54 kilometer ren elkørsel.
Elmotor på hver aksel
Under motorhjelmen på Outlander PHEV ligger der en ny 2,4-liters 135 hk benzinmotor med Atkinson-cyklus, der sørger for optimal forbrænding. I teknikrummet finder man også to kraftige elmotorer. Én på hver aksel. Den forreste har en ydelse på 82 hk, og placeret mellem baghjulene sidder den anden elmotor med en ydelse på 95 hk.
Det betyder, at kørslen kan foregå alene via elmotorerne eller gennem flere kombinationer sammen med benzinmotoren. Til fordel for tyngdepunktet, vægtfordelingen og rumudnyttelsen ligger bilens 300V litium-ion-kørebatteri placeret under kabinen, og med en kapacitet på 13,8 kWh efter en opladning er der strøm nok til at drive Outlander en strækning på op til 54 kilometer med en maksimal fart på op til 135 km/t, før benzinmotoren overtager.
Outlander PHEVs batteri kan ifølge Mitsubishi oplades på 5-7 timer. Vælger du en af de efterhånden mange hurtig-ladestandere rundt om i landet, kan Outlander PHEV oplades på blot 25 minutter (op til 80 pct. kapacitet). Outlander PHEV kan desuden til enhver tid lade batteriet under kørsel.
Når Outlander PHEV kører på el i ‘EV-mode’, er det de to stærke elmotorer, som sørger for drivkraften.
Mitsubishi SUV’en vil automatisk køre på de to elmotorer og strømmen fra kørebatteriet så ofte som muligt, også hvis ‘EV Mode’ ikke vælges. Det sker i standardkøreprogrammet ‘Series Hybrid Mode’.
I dette køreprogram kan benzinmotoren også drive en generator, som lader på batteriet under kørsel, mens de to elmotorer driver bilen. Endelig er der køreprogrammet ”Parallel Hybrid Mode”, hvor benzinmotoren mekanisk tilkobles og driver forhjulene, assisteret af den forreste elmotor, mens den bagerste kan hjælpe med at drive baghjulene. Dette køreprogram aktiveres automatisk ved hastigheder over 135 km/t, og her leverer hydbridsystemet også sin maksimale ydelse på 230 hk. I alle tilfælde vil nedbremsninger altid bruges til at generere strøm til kørebatteriet.
Det gennemsnitlige brændstofforbrug for Outlander PHEV er opgivet til 55,6 km/l og en CO2-udledning på 40 g/km.
I kraft af sine to separate elmotorer leveres Outlander PHEV med et avanceret S-AWC-firehjulstræk (Super-All Wheel Control). Fordi S-AWC er en del af hybridsystemet, går der ikke energi tabt på at overføre træk på alle fire hjul. Med fire særligt afstemte køreprogrammer har S-AWC en indstilling til de fleste behov. I ‘Normal’ finder systemet selv den optimale indstilling og skifter mellem træk på to eller fire hjul, mens ‘Snow’ bruges på sneglatte veje eller veje med nedsat greb. Med ‘Lock’ er systemet låst til firehjulstræk for bedre greb på eksempelvis grusveje, og ‘Sport’ giver ekstra hurtig respons fra S-AWC, når vejene er snoede.
Bedst sælgende af sin slags
Mitsubishi Outlander PHEV har allerede bevist sit værd ude i den store verden. Den er mest solgte Plug-in hybrid i Europa og bedst sælgende Plug-in hybrid SUV i verden i 2017 ifølge JATO-salgstal for 2015, 2016 og 2017.
Priser er det også blevet til. Outlander PHEV er bl.a. tildelt priserne ‘SUV of the year’ af ‘Next Green Car’, og Outlander er som modelserie bl.a. tildelt prisen som den mest pålidelige SUV af britiske ‘What Car?’
Med Outlander Plug-in SUV’en følger en af branchens bedste garantier på 5 år/100.000 km. Mitsubishi yder dog 8 års fabriksgaranti på batteriet (maks. 160.000 km). Der garanteres, at batteriet til og med det 8. år (maks. 160.000 km.) har en anvendelig kapacitet på minimum 70 pct.
Den ‘almindelige’ Outlander, der for nylig nedsat med ca. 42.000 kr., fås fra 310.000 kr. inkl. levering. Den har også træk på alle fire hjul og automatgear.
FAKTA: Priser og udstyr på Mitsubishi Outlander PHEV
Priserne for Outlander PHEV Plug-in hybrid starter ved 385.000 kr. for varianten ‘Invite’ med bl.a. 7 airbags, sæder med kunstlæderbetræk, sædevarme foran, automatisk klimaanlæg med to zoner, bakkamera, elektrisk kabinevarmer, nøglefri betjening, LED-kørelys, el-foldbare sidespejle, radio/CD med 6,1” touchscreen, 16” alufælge, fartpilot, regnsensor og elektrisk parkeringsbremse. Her savner vi automatisk nødbremse og en masse andet avanceret sikerhedsudstyr
Endnu mere udstyr får du i Outlander PHEV ‘Intense’, som har en pris fra 465.000 kr. Oven i ‘Invite’-udstyret får man Smartphone Link Display Audio med Apple CarPlay og DAB, LED-forlygter, LED-tågeforlygter, fjernlysassistent, varme i rattet, parkeringssensorer for og bag, adaptiv fartpilot (ACC), 18” alufælge samt sikkerhedspakken med automatisk nødbremsesystem (FCM) og alarm for utilsigtet vognbaneskift (LDW).
Den absolutte topudgave af Mitsubishis flagskib Outlander PHEV er ‘Instyle’-udgaven til en pris fra 534.634 kr. Den er bl.a. udstyret med elektrisk bagklap, sæder med premiumlæder, elektrisk indstilleligt førersæder, premium lydanlæg fra Rockford Fosgate, Multi Around Monitor (360 graders kamera), advarsel for biler i de blinde vinkler (BSW), baksensorer med advarsel for tværgående trafik (RCA) og assistent mod utilsigtet acceleration (UMS).