Kia går Mercedes i bedene med ProCeed – den første ‘shooting brake’ i den lille mellemklasse, der ikke kommer fra et luksusmærke. Den koreanske stil-stationcar er her lige efter nytår.
Er den tredørs hatchback en død sild? Kan en stationcar være sexet? Og vil bilkøberne overhovedet have andet end høje SUV-modeller?
Det er nogle af de svære spørgsmål, som Kia tilsyneladende har stillet sig selv, da de udviklede den nye ProCeed.
Svarene blev ja, ja og ja. Og mon ikke de bilkøbere, som leder stadig mere desperat efter nye bilmodeller, der ikke rider på tsunamien af høje crossover- og SUV-biler med navne, man knækker tungen på, siger trefoldigt tak for det?
ProCeed er noget så unikt som en ny bilmodel, der går stik imod trenden: Den er lav, har bløde, flydende former og en ambition om at tilbyde sin ejer en klassisk, dynamisk køreoplevelse uden krængning, højt tyngdepunkt og øget luftmodstand. ProCeed er kort sagt alt andet end endnu en ny crossover.
Sjælden type
‘Modtrenden’ har et navn: Shooting brake. En sjældenhed, som vi skal langt tilbage i historiebøgerne for at finde oprindelsen af: I 1900-tallet var det betegnelsen for en stationcarlignende vogn, som den britiske upperclass brugte, når de skulle på jagt. Siden dukkede biltypen kortvarigt op igen i de swingende 60ere i form af tredørs stationcars som Volvo P1800 og Reliant Scimitar. I dag hæftes betegnelsen på superbilen Ferrari FF, Volvo C30 og den netop udgåede VW Scirocco, mens Mercedes med størst held har dyrket stilen på de aktuelle CLS- og CLA-modeller.
Netop den kompakte CLA har tydeligvis inspireret Kia til at lave ProCeed. Med en længde på 4,6 meter, en højde på blot 142 centimeter, smalle sideruder og den stærkt skrånende bagklap lægger ProCeed sig millimetertæt op ad den tyske original. Med tanke på at Mercedes CLA er en bil, der vender mange hoveder, bliver det spændende at se, om Kia har fundet opskriften på et hit-alternativ til de høje crossovers?
Hver femte skal vælge ProCeed
Kia tror selv på det: Op mod hver femte Ceed-køber ventes at vælge den frække ProCeed-udgave selv om den bliver noget dyrere end den mere afdæmpede Ceed.
Merprisen kender vi først, når ProCeed kommer til Danmark lige efter årsskiftet. Vi gætter på startpriser omkring 275.000 kroner, for Kia dropper den mindste motor til ProCeed og tilbyder kun de to øverste udstyrstrin, GT Line og GT.
Dermed får du masser af udstyr i basisudgaven som sportssæder, 17-tommer alufælge, klimaautomatik, 7-tommers infotainmentskærm, sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse, fjernlysassistent, træthedsregistrering og vognbaneassistent og en 120 hestes turbobenzinmotor. Du kan også opgradere til 140 heste eller en nyudviklet 1,6 liters diesel med 136 heste eller vælge topudgaven GT med 1,6 liters semi-GTI-motor med 204 hk.
De tre kraftigste motor kan fås med 7-trins automatgear med dobbeltkobling.
Stil med praktisk sans
Selv om ProCeed bliver Ceed-familiens stilikon, er den overraskende praktisk. Med en akselafstand på 265 centimeter er der angiveligt god plads på bagsædet, og længere bagude er der plads til imponerende 594 liter i bagagerummet – blot 31 liter mindre end i den mere fornuftige stationcarudgave.
Køreegenskaberne skulle også være skærpet: Undervognen er strammet og sænket fem millimeter sammenlignet med Ceed, og multilink-baghjulsophæng er standard.
Nu mangler vi bare at se, om der er kunder i Kia-butikken til en koreansk Mercedes CLA-klon til lavpris? Vi tror det. Verden må efterhånden være klar til en Rasmus Modsat reaktion på de allestedsnærværende crossover- og SUV-typer.
Læs mere om konceptbilen bag ProCeed: Fræk Kia er smugkig på næste Proceed