Crossover-klassen boomer og Peugeot 2008 ser ud til at blive klassens ukronede konge. Salget går så godt, at fabrikken nu fordobler den daglige produktion.
Jungletrommer og brancheanalytikere har længe fortalt, at kompakte SUV’ere – eller crossover-biler – bliver det helt store hit i bilindustrien. Det kan de nu tale med om hos Peugeot, der nærmest er blevet taget på sengen af den overvældende interesse for fabrikkens nye topsællert, Peugeot 2008.
Der er allerede 16.000 bestillinger i ordrebogen, mange af dem fra forhandlere, der endnu ikke har fået Peugeot 2008 i udstillingsvinduet. Kunderne er ligeglade – de behøver åbenbart kun at kigge i brochuren, så er de klar til at skrive under på slutsedlerne. For Peugeot betyder det, at man nu må fordoble produktionen på fabrikken i Mulhouse – fra 5.000 til hele 10.000 styk om måneden.
Mens efterspørgslen er kommet bag på Peugeot, er analytikerne hos det anerkendte institut IHS Automotive mindre overraskede. De forventer nemlig, at klassen for kompakte crossover-biler vil mere end tre-dobles fra 150.000 biler i år til over 500.000 i 2015. Og de ser Peugeot 2008 som den store vinder i kampen om det nye kundesegment.
Ifølge IHS Automotive kommer ”magtfordelingen til at se sådan ud i crossover-klassen:
Peugeot 2008 bliver klassens absolutte topsælger med et salg, der kan blive højere end 200.000 biler om året. Renault Captur bliver den næstmest populære og vil skubbe klassens pioner, Nissan Juke, ned på 3-pladsen, men stadig foran Opel Mokka på fjerdepladsen.
Herunder vil vi løbende se lignende biler dukke op. Det gælder bl.a. Opel Mokkas søsterbil, Chevrolet Trax, en ny Suzuki SX4 samt en Citroën-udgave af Peugeot 2008.
Herhjemme har Peugeot 2008 netop haft premiere til priser fra lige under 180.000 kr.