Rækkevidde: Hver tredje elbil kører længere end lovet

rækkevidde

Norsk test viser, at selv i sommertemperaturer er der stor forskel på, om elbiler når den lovede rækkevidde. Tesla topper, Toyota skuffer.

To gange om året tester det norske svar på FDM – Norges Automobil-Forbund (NAF) – hvor lang rækkevidde elbiler har på en fuld opladning.

I den netop afviklede sommertest med 32 deltagende biler formåede 10 af de 32 at køre længere end den opgivne WLTP-norm.

Sædvanligvis har Tesla klaret sig godt i den norske rækkeviddetest, og det var da også en Model S Long Range 4WD, der kørte længst – 672 km – inden batteriet var tømt. Bilens opgivne rækkevidde er 634 km, så den kørte altså seks procent længere end WLTP-tallet.

Tesla kører endnu en gang længst i norske Motors rækkeviddetest. Denne gang med den faceliftede Model S, der sætter ny rekord med hele 672 km på en fuld opladning.
Disse biler var overbevisende

Det relativt nye bilmærke Xpeng havde to biler med i testen, og den kinesiske producents biler kørte henholdsvis 13 og 10,7 procent længere end de officielle tal.

Den store SUV – G9 AWD Performance med et stort 98 kWh-batteri og en opgivet rækkevidde på 520 kilometer – udnyttede strømmen særdeles effektivt og endte med at trille 588 km, inden batteriet var fladt.

Den store mellemklasse-sedan P7 4WD Performance med 82,7 kWh-batteri og en rækkevidde på 505 km kørte fuldt opladet 557 km.

Nummer tre på listen over de biler, der præsterede bedre, end de officielle tal angiver, var Nissan Ariya 2WD med 87 kWh-batteri, der hev ni procent mere ud af batteriet. Den er opgivet til 530 km, men stoppede først efter 581.

Disse biler skuffede

Toyotas første 100 procents elbil, bZ4X, som Hvilkenbil har valgt ikke at teste, førend den har fået en række opgraderinger, har fået meget kritik for blandt andet sin software, yderst forsigtige rækkeviddeangivelse og ikke-overbevisende ladetider. I NAF’s sommertest ender bZ4X FWD med en officiel rækkevidde på 503 km 13,7 pct. under det opgivne, altså på 434 km. Det er den største procentvise afvigelse i testen. Toyotaens søsterbil, Subaru Solterra med træk på alle fire, præsterer 13,3 pct. dårligere.

Toyota bz4x
Det blev ikke til oprejsning for Toyotas kritiserede bZ4X i Motors rækkeviddetest. Resultatet på 434 km ligger 13,7 pct. under det lovede – den største afvigelse i testen.

Lidt pudsigt klarer den firehjulstrukne udgave af Toyota bZ4X sig noget bedre. Ikke alene kører den 10 km længere end sin forhjulstrukne søsterbil. Da Toyota lover en væsentligt kortere rækkevidde på 459 km for den firehjulstrukne version, ligger afvigelsen på mere rimelige minus 3,4 procent. 

De to BYD – mellemklasse-SUV’en Atto 3 og den store sedan Han – underpræsterer også ganske seriøst med hhv. 13,3 og 13,2 pct. kortere reel rækkevidde.

Disse biler var tæt på

En par håndfulde af de testede biler landede meget tæt på det opgivne – hvilket vel må være det vigtigste, selvom overpræstationer a la de nævnte fra Xpeng og Nissan Ariya altid er velkomne.

Mercedes EQE og EQS SUV rammer nærmest plet uden afvigelser.  Audi Q8 e-tron, BMW iX1, BMW i7, VW ID.Buzz, Polestar 2, Kia EV6 GT og MG4 var kun få procent fra det opgivne.

Varieret terræn

Den norske test blev udført ved, at de 32 deltagende biler blev kørt med samme hastighed ad samme rute, indtil batterierne var flade. Starten gik i Oslo, 250 kilometer mod nord til byen Frya og derefter ud på en rundstrækning på lidt over 230 km. Altså blev der kørt både i by, på lande- og motorvej. Da løbet var kørt, noteredes de tilbagelagte antal kilometer, og regnskabet blev gjort op.

Med sit ultra vindglatte karrosseri er der store forventninger til Hyundai Ioniq 6’s rækkevidde. Hyundai lover 614 km – i testen nåede bilen ‘kun’ 567 km.

Højdeforskellen gik fra havets overflade i Oslo til op mod 1.400 meters højde i fjeldene nær Dombås. Temperaturerne var fra to til 25 plusgrader.

Da testen foregik i Norge, var hastigheden aldrig højere end 110 km/t, der er den højest tilladte hastighed på norske motorveje. Sammen med sommertemperaturerne er det forklaringen på, at elbilernes rækkevidde er så relativt gode i den norske test.

En tilsvarende test blev foretaget i vinter – læs om den på Hvilkenbil her.

Fakta: 32 elbiler i rækkeviddetest
BILMODEL WLTP MÅLING AFVIGELSE
       
Tesla Model S Long Range 4WD 634 km 672 km 6,0 %
Polestar 2 RWD 615 km 602 km – 2,2 %
Nio E7 (4WD) 580 km 589 km 1,6 %
Xpeng G9 (AWD) 520 km 588 km 13,0 %
Nissan Ariya (2WD) 533 km 581 km 9,0 %
BMW i7 (AWD) 594 km 581 km – 2,2 %
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD) 579 km 578 km – 0,1 %
Mercedes-Benz EQE SUV 580 (4WD) 577 km 577 km 0,0 %
Hyundai Ioniq 6 (RWD) 614 km 567 km – 7,7 %
Xpeng P7 (4WD) 505 km 557 km 10,7 %
Tesla Model X Plaid (4WD) 543 km 546 km 0,6 %
Nio ET5 (4WD) 590 km 542 km – 8,2 %
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD) 536 km 529 km – 1,3 %
Voyah Free (4WD) 500 km 510 km 2,0 %
Hongqi E-HS9 (4WD) 515 km 500 km – 2,9 %
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD) 452 km 460 km 1,8 %
BYD Han (4WD) 521 km 452 km – 13,2 %
Tesla Model Y Standard Range (RWD) 455 km 449 km – 1,3 %
Nio EL7 (4WD) 509 km 444 km – 12,8 %
Toyota bZ4X (4WD) 459 km 444 km – 3,4 %
MG4 (RWD) 435 km 440 km 1,1 %
Toyota bZ4X (FWD) 503 km 434 km – 13,7%
Kia EV6 GT (4WD) 424 km 424 km 0,0 %
BMW iX1 xDrive30 (4WD) 428 km 420 km – 2,0 %
JAC e-JS4 (FWD) 433 km 400 km – 7,6 %
MG Marvel (RWD) 402 km 397 km – 1,2 %
MG5 (FWD) 380 km 396 km 4,2 %
Volkswagen ID.Buzz (RWD) 408 km 396 km – 2,9 %
DS 3 E-Tense (FWD) 403 km 383 km – 5,0 %
BYD Atto 3 (FWD) 420 km 364 km – 13,3 %
Jeep Avenger (FWD) 395 km 363 km – 8,1 %
Subaru Solterra (AWD) 416 km 361 km – 13,3 %

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here