Regeringen vil stoppe salg af benzin- og dieselbiler

I 2030 skal det være helt slut med salg af nye benzin- og dieselbiler, lyder det fra statsministeren. Salget af hybridbiler ser ud til at kunne fortsætte.

Om bare 12 år skal det være slut med at sælge og indregistrere nye benzin- og dieselbiler i Danmark.

Det sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fra talerstolen under den traditionelle åbningstale i Folketinget.

Forslaget skal være med til at mindske Danmarks samlede CO2-udslip, samt bidrage til at gøre Danmark helt uafhængig af fossile brændsler senest i 2050.

Regeringens udspil kommer, efter at Klimarådet i sidste uge afleverede en ny rapport, der anbefalede, at man i 2030 stopper salget af personbiler, som helt eller delvist kører på benzin eller diesel.

I første omgang omfatter forslaget kun biler, der udelukkende kører på benzin og diesel. Det betyder, at salget af de såkaldte hybridbiler, der også har en el-motor, kan fortsætte.

”Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en elbil eller anden form for nul-udledningsbil, sagde Lars Løkke Rasmussen fra talerstolen og fortsatte:

”Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark. Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå.”

Del af samlet klimaudspil
Hvordan ambitionen så skal blive til virkelighed, kom han ikke nærmere ind på. Det vil blive berørt i regeringens samlede klimaudspil, der præsenteres inden længe, og som udfasningen en benzin og dieselbiler er en del af.

Ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling kan 2030 på den ene side virke lige om hjørnet men på den anden side også langt ud i fremtiden.

”Udviklingen af el- og hybridbiler går ekstremt stærkt i disse år med bedre batterier og længere rækkevidde, og inden for den teknologiske udvikling kan 10-12 år være lang tid,” siger han.

I dag er der kun lidt flere end 9.000 elbiler på de danske veje, og med et mål om en million eldrevne biler efterlyses der fra flere sider initiativer fra regeringen til, hvordan antallet af elbiler kan øges.

”Der har været en politisk slingrekurs i registreringsafgiften på elbiler over de seneste år, som har været med til at skabe usikkerhed blandt køberne, og det har ramt salget hårdt,” fastslår Jens Velling, der har fulgt bilbranchen tæt i mere end 25 år.

I første halvår af 2018 blev der kun indregistreret 524 elbiler i Danmark, og det betyder, at vi placerer os på en 14. plads i EU, når man sammenligner andelen af nye elbiler. Det viser en beregning, som TV 2 har lavet på baggrund af tal fra ACEA.

Dermed ligger vi side om side med lande som Letland, Rumænien og Slovakiet. 

Læs også: Nu fordobles afgiften på elbiler snart

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here