Tysk anklagemyndighed idømmer VW en bøde på én milliard euro for koncernens snyd med udstødningen fra næsten 11 millioner dieselbiler. Bøden kommer oven i det beløb, VW har afsat til sagen.
Én millard euro – eller hvad der svarer til 7,5 milliarder danske kroner. Så meget har den tyske anklagemyndighed i delstaten Niedersachsen dømt VW til at betale i bøde for koncernens ’overtrædelse af sin overvågningspligt’ i forbindelse med dieselskandalen. Bøden er en udløber af afsløringen i 2015 af, at VW bevidst havde manipuleret med motorstyringen i næsten 11 millioner dieselbiler, så de nok overholdt miljøkrav i laboratorietests, men ikke i virkelig trafik.
Milliardbøden er blandt de største bøder, som en tysk myndighed nogensinde har idømt et tysk firma og understreger VW-skandalens omfang. Bøden på én milliard euro gør også ondt på VW-koncernen i den forstand, at den ikke er indeholdt i de 28,5 milliarder euro, som koncernen har afsat til at betale for diverse bøder, sagsanlæg og andre omkostninger, som skandalen ventes at koste.
Og så alligevel. Selv om VW selv forventer at må betale næsten 30 milliarder euro – eller hvad der svarer til svimlende 200 milliarder danske kroner – for at ’rydde op’ efter den største skandale i tysk erhvervsliv nogensinde, er det næppe noget, der bringer VW i reel fare. Alene efter første kvartal i år, rådede VW over 24 milliarder euro i kontante midler.
Stadig verdens største
På den korte bane er der altså råd til at betale både den aktuelle bøde og andre omkostninger, der kommer til. Trods skandalen kan VW også lune sig ved, at bilkøberne ikke har straffet det tyske mærke, men tværtimod køber rekordmange folkevogne. Faktisk så mange, at VW også i 2017 kunne kalde sig verdens største bilproducent.
Helt harmløs bliver udsigten til at skulle betale 200 milliarder kroner i uforudsete udgifter dog aldrig. VW’s udfordring er, at man har brug for alle de penge, man kan finde til den omstilling til elbiler, som alle bilproducenter med respekt for egen overlevelse har. Den omstilling er både svær og dyr. Finder man ikke den rigtige vej frem mod fremtidens eldrevne og mere eller mindre selvkørende biler, kan det blive skæbnesvangert at mangle 200 milliarder kroner i pengetanken.
Skandalen er langt fra afsluttet. VW-koncernen kan fortsat se frem til et væld af juridiske tovtrækkerier og sagsanlæg i hele 55 lande som følge af dieselskandalen.
Læs også: VW vil bruge halv billion på elbiler