Anført af MG og BYD stod kinesiske mærker for 11 pct af elbilsalget i Europa i juni. Men fremgangen dækker over ’panik før lukketid’.
Umiddelbart ligner salget af elbiler i EU i juni en triumf for kinesiske bilmærker. Kina stod for 11 pct. af alle elbiler solgt i Europa i sidste måned. Det er den højeste andel for kinesiske bilmærker nogensinde – og en stigning på solide 72 pct. sammenlignet med maj.
MG og BYD førte an i det rekordhøje salg. Xpeng gik også frem, mens mærker som Hongqi, Nio og Zeekr fortsat sælger i beskedne styktal mellem 122 og 162 biler. Vel at mærke i hele Europa. Nio gik faktisk en smule tilbage i juni.
EU øger tolden
Kinesernes ellers massive fremgang i juni kan dog beskrives som en slags ’panik før lukketid’. EU har gennemført den længe ventede ’straftold’ på kinesiske elbiler, fordi EU mener at kineserne med udpræget statsstøtte udøver unfair konkurrence mod europæiske bilproducenter.
Udover den eksisterende told på 10 pct. lægger EU derfor yderligere told på elbiler fra Kina. SAIC, der bl.a. fremstiller MG, får pålagt yderligere 38 pct. told – altså 48 pct. i alt, mens et mærke som BYD ’slipper’ med 17 pct. – 27 pct. i alt.
Den stærkt forhøjede told trådte i kraft 5. juli. Alle biler, som blev indregistreret før den 5. juli, kunne dermed slippe for ekstra told. Det fik flere kinesiske bilmærker til at indlede en sprint i sidste måned. Ikke mindst BYD, der ifølge researchfirmaet Dataforce fik deres forhandlere til at indregistrere 40 pct. alle solgte MG4 (billedet) i Europa i juni.
Køb én MG – få to
Dermed slipper bilerne for mere told. Til gengæld kommer forhandlere til at sælge rigtigt mange MG4 til nedsatte priser som brugte eller demobiler.
I Tyskland går MG et skridt videre og tilbyder ’to MG4 for éns pris’. Køber du en MG4 i Tyskland, kan du samtidig lease en MG4 gratis i fire år. Helt gratis er den dog ikke. Der løber ekstraudgifter på, hvis du kører over 5.000 km årligt, og du indleder leasingperioden med at betale et ’transportgebyr’ på 999 euro – knapt 7.500 kr. – som du ikke får igen. Men billigt er det – og et højst usædvanligt træk fra MG, der næsten ser desperat ud.
Udfordringen for de kinesiske bilmærker bliver, hvor mange biler, de kommer til at sælge, nu hvor de højere toldafgifter slår igennem. Og om de brænder inde med en masse lagerbiler, som bliver svære at sælge.
Det finder vi ud af i de kommende måneder. Også på det danske marked, hvor et kinesisk mærke som Xpeng allerede har været ude at sige, at de fastholder de nuværende priser.