Renault betaler i møgsag om plasticdel til 49.000 kr.

Først skulle Renault-ejer selv betale 49.000 kr. for et knækket armlæn i næsten ny elbil - nu går importør ind i sagen og holder kunden skadesfri.

Dagens største PR-møgsag tager en ny drejning. Tidligere i dag kunne Jyllands-Posten berette om en Renault-ejer, der blev præsenteret for en heftig regning for et knækket bagsædearmlæn. Selve armlænets plastic-cover var knækket i den ene side. Pris for et nyt cover: 48.643,84 kr. Hertil uspecificeret udgift til montering…

Selv den danske Renault-importør måtte indrømme, at det er mange penge for et stykke plastic på størrelse med to frokosttallerkener.

“I forhold til prissætningen af armlænet er der ingen tvivl om, at det er meget højt. Derfor opfordrer vi også til, at kunden anmelder det til sit forsikringsselskab, så vedkommende ikke selv står med regningen,” skrev den danske Renault-importørs pressechef Søren Hyltoft til avisen.

Garanti dækker ikke

Selv om der stadig er garanti på den blot halvt år gamle Renault Scenic Electric, har ejeren fået at vide af sit Renault-værksted, at der ikke er tale om en konstruktionsfejl. Derfor dækker garantien ikke, og kunden må selv betale.

Men det vil ejeren ikke - han fastholder, at skaden bør dækkes af garantien.

Der stod sagen tidligere i dag - hvilket har givet Renault massiv, negativ omtale. Forståelsen for, at en simpel plasticdel skal koste 49.000 kr. er begrænset.

“Eksorbitant høj”

Først på eftermiddagen ændrede den danske Renault-importør så holdning.

“Prisen for armlænet anerkender vi er eksorbitant høj, og vi er som dansk importør naturligvis vores ansvar bevidst. Derfor har vi allerede været i kontakt med producenten i Frankrig vedrørende prisen på armlænet. Da sådan en dialog kan tage tid, skal kunden naturligvis ikke stå tilbage med en stor regning, hvorfor vi i denne sag holder kunden skadesløs,” skriver pressechef Søren Hyltoft i en pressemeddelelse.

Dialog med fabrikken

Søren Hyltoft forklarer, at Renaults reservedelskatalog rummer 300.000 varenumre, og der fokuseres mest på at holde priserne nede på de dele, der oftest udskiftes.

Andre dele - som et nyt cover til et armlæn - skiftes stort set aldrig. Derfor har importøren ikke været opmærksom på den specifikke pris på reservedelen.

Det er man nu. Ifølge Søren Hyltoft indledte den danske importør allerede i sidste uge en dialog med Renault i Frankrig om at justere priserne på en række reservedele.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here