Renault er klar med 2. generation af Captur. Europas bedst sælgende mini-SUV bliver mere rummelig, opruster på infotainment og kommer også som ladehybrid.
Lav aldrig om på et vinderhold. Mon ikke Renault har haft det kendte mundheld fra sportens verden i baghovedet, da de designede 2. generation af Renault Captur.
Originalen fra 2013 har nemlig været en bragende succes. På blot seks år er 1,2 millioner styk er trillet af samlebåndet i spanske Valladolid. Ser man bort fra den spøjse Nissan Juke – den med ‘frøøjnene’ – skabte Captur klassen for mini-SUV’ere. Det gjorde franskmændene med vellykket design, god plads og attraktive priser. Resten er historien. Lige siden har Captur været klassens bestseller, mens konkurrenterne fik travlt med at efterligne den franske foregangsmand. Peugeot 2008, Seat Arona, Kia Stonic, Hyundai Kona, Opel Crossland X, Mazda CX-3, Suzuki Vitara og senest VW T-Cross kører alle i Capturs hjulspor.
Renault vil bevare den gule førertrøje med tre kerneargumenter for den nye Captur: ‘Evolution af designet, revolution af kabinen og innovation af teknikken’.
11 cm længere
Som den kommende Clio 5, som Captur deler teknik med, lægger det udvendige design sig tæt op af den populære forgænger. Captur 2 vokser dog markant. Hele 11 cm i længden og to cm mellem akslerne. Med en længde på 423 cm vokser den næsten en halv klasse og kan nu sammenlignes med en bil som VW T-Roc. Bagagerummet er den store vinder med en kapacitet på hele 536 liter, men også bagsædepassagererne får bedre forhold.
Rent genbrug er designet dog ikke. Renaults karakteristiske C-formede lygter er nye for og bag og altid med LED-teknik, mens karrosseriet har fået et bredere og mere maskulint udtryk.
Den franske revolution bryder ud inden døre. Hvor forgængeren var noget rustik, vil Renault denne gang forkæle os med overflader af blød plastik, digitale instrumenter og en ‘svævende’ platform til gearvælgeren. Sidstnævnte gælder dog kun for udgaver med automatgear, hvor gearvælgeren er elektronisk. Manuelt gear kræver direkte kontakt til mekanikken, og så ser midterkonsollen mere almindelig ud.
Til gengæld opruster Renault elektronikken. Den lodrette infotainmentskærm i midterkonsollen bliver op til 9,3 tommer stor og vil være konstant opkoblet til nettet. Med navigation kan du ikke blot se nærmeste tankstation, men også de aktuelle brændstofpriser. Systemet, som Renault kalder EasyLink, afløser R-Link og er udviklet sammen med bl.a. Google og TomTom.
Samtidig opgraderes Captur med moderne sikkerhedsassistenter. Den automatisk nødbremse opdager også fodgængere og forhindringer bag bilen, ligesom der bliver skiltegenkendelse og vejbaneassistent. Adaptiv fartpilot med køassistent bliver også en mulighed.
Tre benzin- og to dieselmotorer
En anden stor nyhed er muligheden for at udstyre Captur med en ladehybrid-motor. Et batteri på 9,9 kWh gør det muligt at køre op på 45 km på ren strøm. Dog først engang i 2020. Når Captur lander hos de danske forhandlere i slutningen af 2019, sker det udelukkende med traditionelle forbrændingsmotorer. Basis bliver en ny, trecylindret turbobenziner, der vokser fra 0.9 til 1,0 liter. Ydelsen ryger samme vej – fra 90 til 100 hk. Derefter er der altid fire cylindre under motorhjelmen. Dels to benzinmotorer med henholdsvis 130 og 155 hk, dels Renaults velkendte 1,5 liters diesel med enten 95 eller 115 hk.
Danske priser er endnu ikke klar. Alt tyder dog på, at Renault vil bevare det nuværende prisniveau, selv om Captur vokser og bliver mere avanceret. Bestseller-positionen skal forsvares i et marked for mini-SUV’ere, der kun forventes at vokse endnu mere i de kommende år.