Stationcar-udgaven af Renault Clio er populær – men det skyldes mere prisen og pladsen end designet. På biludstillingen i Paris får Clio endelig den slutning, den fortjener.
Renault Clio sælger godt herhjemme. Især stationcarudgaven. Det skyldes nok især prisen, der netop nu er særligt lav, fordi den danske importør er ved at rydde lagrene inden fjerde generation af Renault Clio får dansk premiere i december. En anden årsag er, at Clio er blandt de eneste stationcars i sin klasse – kun Skoda Fabia og Seat Ibiza findes som direkte konkurrenter.
Derimod vil de færreste nok pege på designet som ét af Clio’s trumfkort. Den lidt kønsløse bagdel og den ekstra højde gør ikke just Clio stationcar til bilernes svar på haut car ture…
Men på biludstillingen i Paris gør Renault op med forgængerens lidt vakkelvorne stil.
Chefdesigner Laurens van der Acker har ikke blot begået en flot hatchback. Stationcarudgaven kan næsten kaldes forførende flot – i hvert fald når man tænker på, at den er Clio familiens praktiker, der skal have plads til både bleer og barnevogn.
For det får Clio stationcar. Bagagerummet vokser nemlig med 130 liter – men samtidig er 3- og 5-dørs udgavernes kække hoftesvaj bevaret. Endelig har Clio stationcar en bagklap, der er langt bedre integreret i designet end tidligere. Faktisk er vi fristet til at kalde stationcar-udgaven den mest vellykkede variant, fordi den ekstra længde tilfører Clio endnu mere elegance.
Under huden byder Clio også på spændende nyt. Bl.a. i form af en tre-cylindret turbobenzinmotor, en diesel, der kører over 31 km/l samt mulighed for stemmestyring og brug af særlige Renault applikationer i forbindelse med en centralt placeret touchscreen.
Læs mere om Clio 4 her.