En ny 1,3 liters turbobenzinmotor skal både benyttes af Renault og alle mindre Mercedes-modeller med forhjulstræk. Den fransk-tyske motor debuterer i Renault Scenic i begyndelsen af 2018.
Efter at VW-skandalen har sendt dieselmotorer i skammekrogen, har bilfabrikkerne fået travlt med at udvikle nye benzinmotorer, der bedre kan matche dieselteknologiens klare fordel, når det gælder om at køre langt på literen og reducere CO2-udslip. Hos Renault, der ellers har satset stort på diesel, er det målsætningen, at mærket allerede i 2022 skal have reduceret salget af dieselbiler med 50 procent.
I stedet skal der moderne benzinmotorer i bilerne. Med turbolader forstås, så de små benzinmaskiner bedre kan matche dieselmotorernes kraftige drejningsmoment. Opgaven er samtidig at reducere benzinmotorens traditionelt højere forbrug. Her har Renault allieret sig med Mercedes-Benz. Det er nemlig en særdeles kostbar øvelse at udvikle nye motorer, så det giver mening at samarbejde med Mercedes som ikke direkte konkurrerer med Renault. Det har de to fabrikker i øvrigt gjort siden 2010. Til gengæld konkurrerer de to fabrikker på livet løs i formel 1…
Tilsammen har de tyske og franske ingeniører udviklet en ny firecylindret benzinmotor på 1,3 liter. Den nye motor kommer i tre udgaver, der henholdsvis yder 115hk/220 Nm, 130 hk/240 Nm og 160hk/260 Nm.
Sammenlignet med Renaults nuværende 1,2 liters motor er det især drejningsmomentet, der er øget, mens benzinforbruget skal være reduceret med otte procent. Til sammenligning yder den nuværende 1,2 liters Renault motor med 130 hk 205 Nm og kører 18,9 km/l i Megane. Den nye motor har samme ydelse men yder 240 Nm og forventes at køre 20,4 km/l i en Megane. Reduktionen i benzinforbruget er blandt andet opnået gennem øget indsprøjtningstryk, lavere indre friktion og bedre integration af udstødningsmanifolden.
Bygges i Spanien, Tyskland og England
Det bliver dog ikke Megane men derimod mpv’en Scenic og Grand Scenic der først får fornøjelsen af den nye fælles Renault-Mercedes motor. Det sker fra januar. Herefter vil motoren finde vej til at bredt udvalg af Renault-modeller. Hos Mercedes bliver der udelukkende tale om de mindre modeller med forhjulstræk: Altså især den kommende, nye A-klasse, en ny B-klasse samt crossoveren GLA og den A-klasse baserede fire-dørs coupé CLA. Motorerne skal både bygges af på Renaults fabrik i Spanien, hos Mercedes i Tyskland og i England hos Renaults alliance-partner Nissan, der også kommer til at benytte motoren i modeller som Qashqai og Pulsar.
Siden Renault og Mercedes indgik et teknisk samarbejde i 2010, har de to mærker udvekslet teknik på kryds og tværs. Eller mere præcist har Mercedes købt ind hos Renault til de mindre modeller hos det tyske prestigemærke: Blandt andet kører Mercedes A-klasse med dieselmotorer fra Renault lige som den 1,6 liters turbobenziner med 156 hk i en Mercedes C180 stammer fra Renault. Hækmotor-mikrobilerne Renault Twingo og Smart ForFour er også et fællesprojekt ligesom varebilen Renault Kangoo, der også sælges som Mercedes Citan.
Læs også: Her er Mercedes’ nye designstil