Captur bliver den første Renault, der fås som ladehybrid. Afgiftssystemet gør den billigere end den tilsvarende Captur uden elektrisk hjælpemotor.
Siden det fejlslagne Fluence-eventyr, hvor Renault nærmest hurtigere, end man kan sige “batteriskiftestation”, måtte frigøre sig fra voldsomt hypede Better Place, har franskmændene kun haft den efterhånden ældre Zoe og varebilen Kangoo på paletten af elbiler.
Men i 2022 skal franskmændenes program indeholde ikke færre end 20 mere eller mindre elektrificerede modeller. Den nye Captur bliver først i rækken. Hurtigt efterfulgt af Clio og Megane.
Captur E-Tech ladehybrid er hos os til september og kan allerede bestilles nu. Den koster 260.000 kroner med det ganske righoldige Intens-udstyr. Det er en interessant pris, da det er 11.000 kr. mindre end Captur med 155 hestes TCe-motor. Captur med 130 hestes TCe-motor koster 264.000 kr.
Det gode tilbud på Captur E-Tech er et af de meget illustrative eksempler på dét, man kan kalde “statsstøttet værdi for pengene”. For reelt er en ladehybrid dyrere end en tilsvarende uden et hjælpsomt batteri og en ditto elmotor.
Men for at motivere de danske bilkøbere til at købe mere eller mindre elektrificerede køretøjer har Folketinget vedtaget en afgiftslettelse for ladehybrider, der kan køre over 50 kilometer på ren el. Lettelsen gælder frem til 31. december i år
Et voilà – spar 11.000 kr. på et styk Renault Captur ladehybrid ved at vælge den, der hedder E-Tech 160 hk frem for TCe 155 hk.
Ladehybrid kræver ladeboks
Captur E-Tech har et batteri på 9,8 kWh, og fuldt opladet kan den køre 65 kilometer på ren el. Til daglig pendling vil det for mange være en rigtigt god løsning. Dog kun hvis man også tilkøber en ladeboks til hjemmet, så man kan lade hver nat og køre grønt næste dag.
Renault har ikke oplyst, hvad en ladeboks koster. Opsætning af en ladeboks til elbilen Zoe koster i øjeblikket 10.000 kr., og så kan man oplade ved de fleste offentlige ladestandere i Danmark og Europa.
Og ja, skulle ladeboksen til Captur E-Tech ende med at koste 10.000 kr. som til Zoe, er prisdifferencen mellem E-Tech og TCe udlignet. Men skal ladehybrid give miljø-mening, så skal man lade op.
Elektrisk op til 135 km/t
Den semi-elektriske Captur vil som udgangspunkt altid starte i eldrift, og den vil kunne køre op til 135 km/t på el. Under nedbremsninger tilføres batteriet strøm, så særligt i bykørsel og ved moderat landevejskørsel giver en ladehybrid god mening.
Elbilisternes rækkeviddeangst – hvor meget strøm har jeg tilbage, kan jeg nå frem til næste ladestation – er ikke relevant i en ladehybrid som Renault Captur. Benzintanken rummer som i den almindelige udgave 42 liter.
Efter den måde, man regner bilers gennemsnitsforbrug ud på, kører E-Tech 66 km/l, og det giver en årlig grøn ejerafgift på 660 kr. Ejerafgiften for TCe 155 hk er 1.160 kr. om året.
E-Techs ydelse er 160 hk, transmissionen er trinløs, og selvom kampvægten er 300 kilo højere end Captur TCe med 155 hk og 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, kan E-Tech accelerere fra 0 til 100 km/t på godt 10 sekunder. Det er cirka halvandet sekund langsommere end TCe. E-Techs bagagerum er på grund af batteriets placering under gulvet også skrumpet lidt – fra 395 til 309 liter.
Intens-udstyret indeholder blandt andet 10 tommer skærm bag rattet, 9,3 tommer skærm i midten med navigation, bluetooth og DAB-radio, automatisk nødbremsesystem, der også bremser for bløde trafikanter, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, klimaanlæg og 17 tommer alufælge. En pakke med adaptiv fartpilot og blindvinkeladvarsel kan tilkøbes for 6.900 kr.