Fiat TRIS er en elektrisk udgave af den ikoniske, italienske trehjulede varebil. Batteriet kan oplades i enhver stikkontakt med 220 volt.
Verden vil have små, billige elbiler. Og meget mindre end Fiats nye elbil TRIS bliver det næppe…
OK, Fiat TRIS er heller ikke en rigtig elbil. TRIS betyder tre på italiensk og henviser selvfølgelig til fartøjets blot tre hjul. TRIS har også styr i stedet for rat. Teknisk er den en trehjulet motorcykel. Præcis som forbilledet, den legendariske Piaggio Ape med to-takts scootermotor, der har gjort de italienske veje usikre i et halvt århundrede.
Har man været i Italien, ved man, hvad jeg skriver om. Og at man gør klogt i at springe for livet, når man hører den spruttende motorlyd…
90 km på strøm
Herhjemme kan man også støde på den italienske ’trike’, men mest fordi den er så nuttet, at mange virksomheder bruger den som kørende visitkort.
Fiat gentænker det elskede koncept med en rent elektrisk udgave, så vi slipper for den metalliske brægen og den afgjort usunde blå røg fra udstødningen.
I stedet for en lille benzinmotor kører Fiat TRIS med en elmotor med 9 kW (12 hk), der trækker på baghjulene. Batteriet på 6,9 kWh rækker til 90 km – mere end rigeligt til at komme rundt med brød, grøntsager, kaffe, vin og måske lidt post i den lokale by.
Indbygget lader
Det virkeligt geniale ved Fiat TRIS er, at den har indbygget lader. Det betyder, at den ikke har brug for en ladestander, men kan tilsluttes en hvilken som helst stikkontakt med 220 volt. En opladning fra 0-80 pct. klares på tre en halv time – en fuld opladning tager fire timer og 40 min.

Behovet for blot 220 volt er afgørende, fordi Fiat TRIS i første omgang skal sælges i udviklingslande, hvor der ikke lige står en ladestander på hvert andet gadehjørne. Senere kommer TRIS til Sydeuropa, hvor der er et stort marked for små og billige nærdistributionskøretøjer, der kan kringle sig gennem snævre middelaldergader i Italien, Frankrig og Italien. Nu helt uden støj og møg.
Og lur os, om ikke danske baristaer og budfirmaer kommer til at importere Fiat TRIS. Den vil tiltrække masser af positiv opmærksomhed, får man kan ikke andet end at smile af den nuttede skabning, designet af Fiats eget Centro Stile.
Tager EU-palle
Men TRIS er meget andet end vellykket italiensk design. Den er skabt til at tage fat. Med en længde på 317 cm er der plads til en europalle på ladet, der enten er helt fladt eller med sider.
TRIS må laste hele 540 kg. Gør man det, runder totalvægten akkurat ét ton.
Topfarten er 45 km/t, og du behøver ikke have hjelm på, fordi det enlige førersæde er udstyret med trepunkts-sikkerhedssele.
Airbag og ABS-bremser? Glem det – du skal nok ikke ønske at køre galt i en TRIS. Sådan er det også med originalen fra Piaggio. Det handler ikke om sikkerhed, men om at komme frem gennem smalle gyder med en last, du ellers skulle have på ryggen.