Mange er bekymrede for elbil-batteriers levetid. Ifølge Tesla har batterierne i Model Y og 3 stadig 85 pct. kapacitet efter 320.000 km.
Som al anden ny teknologi skaber elbiler bekymringer hos forbrugerne. Er rækkevidden lang nok, skal jeg vente på bedre batterier, kan jeg finde ud af at betjene bilen via en skærm?
Et spørgsmål, der ofte dukker op, er elbil-batteriers levetid – kan de holde bilen ud eller skal de skiftes undervejs? Spørgsmålet er relevant, for batteriet er langt den dyreste enkeltdel i en elbil. Af samme grund tilbyder stort set alle bilproducenter omfattende garantier på batterierne. Typisk otte år og et sted mellem 150.000 og 200.000 kørte km.
Der er lavet mange undersøgelser af elbil-batteriers levetid og holdbarhed. De bliver hele tiden bedre, efterhånden som der kommer flere elbiler på vejene. Elbilproducenterne ligger inde med præcise tal for deres bilers præstationer, så selv om man skal være kritisk over for selvros, kan disse tal være interessante at dykke ned i.
Tal for verdens mest solgte elbil
Det gælder ikke mindst Tesla, der som verdens største elbilproducent har langt flest elbiler ude at køre i virkelighedens verden. I Teslas ’2023 Impact Report’ over virksomhedens miljøbelastning, offentliggør Tesla deres egne tal for batteriernes holdbarhed i deres to mest solgte modeller, Model 3 og Model Y, der også er verdens mest solgte elbil.
Tallene gælder for Long Range udgaverne med lithium-ion batterier på 75 kWh netto. Skal vi tro Tesla, er der ikke noget at være bekymret for: Batterierne er langtidsholdbare og holder også noget mere end de minimum 70 pct. effekt efter otte år/192.000 km, som Tesla står på mål for i deres garanti.
85 pct. efter 320.000 km
Som man kan se på grafen herunder, har batterierne i Tesla Model Y og Model 3 i gennemsnit mistet 15 pct. af deres kapacitet efter 200.000 miles – det svarer til 320.000 km. Batterierne yder altså 85 pct. af deres oprindelige effekt.
Ifølge Tesla bliver amerikanske biler typisk skrottet efter 200.000 miles (320.000 km), mens det sker efter 150.000 miles (240.000 km) i Europa. Der er med andre ord masser af effektiv tilbage i batteriet selv efter mange kilometers kørsel.
”Vi bliver ofte spurgt: Bliver jeg nødt til at skifte batteriet på et tidspunkt? Svaret er nej. Eftersom vi har solgt elbiler i mere end et årti, har vi pålidelige data, der viser os sliddet på batterier over tid,” skriver Tesla i deres Impact Report.
Størst tab i starten
Teslas egen graf viser også, at effekttabet er størst i begyndelsen af batteriets levetid. De første 25.000 km er hårdest ved batteriet, mellem 50.000 og 150.000 km fortsætter effekttabet mere jævnt, for derefter næsten at flade ud.
Teslas tal for batteriernes effekttab flugter ganske præcist med andre undersøgelser. Generelt er elbil-batterier solide og langtidsholdbare – du kan se tre eksperters vurdering i artiklen her.
Batterier taber kapacitet og ikke “effekt”, som der står i artiklen.
Det er helt afgørende, hvornår SoH (State of Health – sundhedstilstand, red.) er så langt nede, at batteriet skal skiftes.
Derfor er det afgørende, hvor stor SoH skal være, for at batteriet fortsat kan anvendes.
Typisk skal SoH min være mellem 65 og 70 %. Under denne værdi kan et batteri anvendes til feks solceller, hvis batteriet ikke er i fare for thermal runaway.
Levelængden, ladekap og effektivitet bliver først meget bedre, når der på et tidspunkt kommer Solid State batterier i sted for Lithium ion batterier.