Toyota viser nyt bud på verdens mest solgte bil, der er alt andet end konservativt. Ny Corolla kommer både som el-, hybrid- og fossilbil.
Toyota lægger op til et radikalt brud med alle forestillinger om, hvordan Corolla - verdens solgte bilmodel med flere end 50 millioner biler - skal se ud.
På biludstillingen i Tokyo viser Toyota lige nu en koncept-udgave, der giver et bud på, hvordan 13. generation af Corolla - måske - kommer til at se ud. Og den kan på ingen måde beskyldes for at være kedelig eller konservativ.
Flere nye idéer
Linjerne er skarpe og kantede med flere nye idéer. Tjek for eksempel forruden, der rækker ind over forsædepassagererne, indikator for batteriets ladetilstand ved ladeporten, gearvælger udformet som en lille bilmodel og sideruder, der giver ekstra udsyn til sidespejlene.

Vi har heller aldrig set en Corolla, der står så bredt og lavt på vejen og ligner en bil, der vil være sjov og dynamisk at køre i. Foreløbig er der dog ‘kun’ tale om en konceptbil, understreger Toyota.
“Lad os se, hvad der sker. Med en positiv reaktion fra biludstillingen, hvorfor ikke? Det er ikke utænkeligt. Den kan blive til virkelighed,” fortæller Toyota-designer Lance Scott til Autocar på udstillingen i Tokyo.
Revolution over evolution
Koncept-Corollaen er designet af Toyotas franske designcenter i Nice. Målet var en total gentænkning af Corolla til en ny æra. Altså dramatisk revolution i stedet for forsigtig evolution.
“Da vi begyndte, var ønsket at lave en Corolla, der ville få folk til at kigge og sige ‘jeg kan ikke tro, at det er en Corolla,” fortæller Lance Scott.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget fra konceptbilen, der kan overføres til den produktionsklare Corolla. Nye Toyota-modeller som bZ4X, Aygo X, Urban Cruiser og C-HR+ har dog alle været overraskende tro mod deres tidlige koncept-udgaver.

Kigger man ind i kabinen på koncept-Corollaen, er det måske her, at japanerne kommer til at bruge slettelakken mest. Sæderne ser mere smarte end komfortable ud, og den minimalistiske skærmbetjening med få fysiske knapper peger måske også mere bagud end fremad. Toyota har i hvert fald succes med at benytte fysiske knapper i deres nyeste elbiler, og det er også den retning, som konkurrenterne bevæger sig i.
El, hybrid og benzinmotor
Til gengæld ligger det fast, at Toyota vil tilbyde en kommende Corolla med vidt forskellige motorer. Corolla er en ægte verdensborger, der sælges overalt på jordkloden. Her har bilkøberne meget varierende ønsker og behov, så derfor kommer 13. oplag af Corolla både som ren elbil, som hybrid og med benzinmotor.

Toyota har udviklet en ny og meget kompakt forbrændingsmotor, der gør det muligt at ‘pakke’ Corolla, så den vil tilbyde samme gode rummelighed i kabinen, uanset drivmiddel.
“Corolla er en bil for flertallet, men flertallet vil ikke nødvendigvis have det samme svar,” som Lance Scott udtrykker det.
Toyota opgiver ingen tekniske specifikationer for koncept-Corollaen. Det indikerer også, at Toyota viser bilen for at teste publikums reaktion, inden de fortsætter udviklingsarbejdet.
Perspektiverne er spændende, for Corolla er så populær verden over, at især en vellykket elektrisk udgave kan få mange flere mennesker over i en elbil med et navn, de har tillid til.






