NEVS, den kinesiske ejer af Saab, har indgået betalingsaftale med kreditorerne. Dermed forbedres chancen for, at Saab kan styre uden om truende konkurs.
For at kunne indgå aftaler med nye investorer og samarbejdspartnere er det nødvendigt for selskabet bag Saab, National Electric Vehicle Sweden (NEVS), at få en aftale med kreditorerne om afvikling af gammel gæld. Og det er nu lykkedes.
Tingsretten i Vänersborg amt har nu fastslået, at det akkordforslag som NEVS for nylig fremlagde, har opnået det nødvendige antal stemmer.
98,2 procent af kreditorerne, der repræsenterer 98,6 procent af gælden, stemte for forslaget, der betyder, at gæld på op til 500 000 svenske kroner refunderes fuldt ud, mens forpligtelser på over 500.000 svenske kroner bliver reduceret til 50 pct. af gælden.
Af i alt 573 kreditorer får 469 deres tilgodehavende dækket fuldt ud med den indgåede aftale.
Ifølge NEVS sker betalingen i to trin. Den første betaling inden for 60 dage efter byrettens afgørelse er endelig, og den anden inden for seks måneder efter denne dato.
Aftalen samt NEVS’ driftsudgifter de kommende måneder finansieres af NEVS hovedejer, det Hong Kong-baserede selskab National Modern Energy Holdings, som drives af den svensk-kinesiske forretningsmand Kai Johan Jiang.
Vigtig forhindring klaret
Med aftalen i hus er genrejsningen af Saab forbi en vigtig forhindring. I midten af april er det planen at NEVS vil ansøge om at selskabets rekonstruktionsfase afsluttes.
“Aftalen var nødvendig for NEVS for at kunne afslutte rekonstruktionen og for at kunne indgå kontrakter med de underleverandører og finansielle partnere, som vi gennem længere tid har ført forhandlinger med. Jeg sætter pris på støtten fra vores leverandører, som vi vil fortsætte med at opbygge langvarige relationer med,” siger Mattias Bergman, vicedirektør i NEVS, i en pressemeddelelse.
Det har tidligere været fremme, at NEVS har indgået en forhåndsaftale med indiske Mahindra om overtagelse af det svenske bilmærke, men dette er ikke bekræftet.
Årsagen til de økonomiske problemer, som NEVS kæmper med i øjeblikket skyldes angiveligt, at de øvrige investorer i NEVS, blandt andet den kinesiske by Qingdao, ikke har levet op til sine forpligtelser om milliard-investeringer.
I 2014 startede NEVS produktion af en mindre serie af den aldrende Saab 9-3 med turbobenzinmotor på fabrikken i Trollhättan. Den blev dog snart indstillet på grund af manglende kapital.
Eldrevet prototype præsenteret
I august sidste år præsenterede man senest en prototype af en el-dreven Saab 9-3. Ifølge NEVS var der tale om én af fire prototyper, der skulle fungere som kørende testlaboratorier. Erfaringerne skulle bruges i en kommende serieproduktion af en elektrisk Saab 9-3 – vel at mærke en helt ny model baseret på den såkaldte Phoenix-platform.
Denne skalérbare platform var Saab i fuld gang med at udvikle inden koncernens krak, men færdiggørelsen blev sat tilbage, da cirka 20 procent af komponenterne på den skalérbare platform kom fra hylderne hos Saabs tidligere ejer General Motors, og derfor skulle erstattes af andre.
Læs også:
Saab sandsynligvis på indiske hænder
Fakta om NEVS
Kinesisk ejede National Electric Vehicle Sweden (NEVS) købte Saab ud af GM-konkursboet i august 2012.
NEVS og Beijing National Battery Technology ejes af det Hong Kong-baserede selskab National Modern Energy Holdings.
Dette selskab drives af Kai Johan Jiang, som er svensk-kinesk udvikler af grønne energiløsninger.
For inkarnerede SAAB-fans er det egentligt så spændende nyt, at man er lige ved at skulle tisse af spænding 🙂
Såfremt Kineserne formår at holde liv i SAAB ånden og efterleve den i bilerne, så kan jeg kun klappe i mine hænder af begejstring og ånde lettet op, efter GM’s ublu voldtægt af mærket.