Saab genfinder gnisten

Saab er genopstået – foreløbig kun på nettet, hvor den officielle hjemmeside virker igen. De nye svensk-kinesiske ejere gør klar til at lancere både en el- og benzindrevet udgave af 9-3.

Den svenske bilfabrik Saab giver livstegn fra sig. Efter konkursen for et år siden og den senere ”genopstandelse” med svensk-kinesiske ejere, begynder planerne for den lille bilfabrik i Trollhättan så småt at tage form. På den nye hjemmeside kan man læse, at de nye ejere NEVS – det står for National Electric Vehicle Sweden – fortsat regner med at lancere både en el-drevet udgave af 9-3 modellen og formentlig også en opdateret udgave med almindelig forbrændingsmotor.

Mens den elektriske 9-3 skal være klar i begyndelsen af 2014, kan en 9-3 med benzin- eller dieselmotor være på gaden allerede dette efterår.

Det kommer an på, hvor hurtigt NEVS kan finde en ny leverandør af motorer – den nye Saab-fabrik må nemlig ikke benytte de velkendte turbobenzinmotorer, som de tidligere ejere, GM, har rettighederne til. Af samme grund er topmodellen 9-5 også endegyldigt begravet på bilkirkegården. Den store Saab nåede kun at blive fremstillet i ganske få eksemplarer før fabrikken gik konkurs, men er baseret på en moderne platform, som GM ikke vil dele med andre.

Bygges i Sverige til kineserne
9-3 er derimod bygget på efterhånden bedaget teknik, som onde tunger nok vil påstå, at GM allerede mistede interessen for, dengang de ejede fabrikken. Hele idéen bag NEVS-projektet er da også at udnytte den gamle – og derfor i dag billige – 9-3 teknik og så forvandle konceptet til en konkurrencedygtig elbil med et velkendt navn, pakket ind i skandinavisk design og ry for høj, passiv sikkerhed. Derfor skal 9-3 også fortsat bygges på de gamle Saab-fabrikker i Trollhättan til trods for, at NEVS forventer at eksportere langt de fleste biler til Kina. Unægtelig en omvendt situation i dagens bilverden, hvor de fleste forventer en snarlig invasion af billige, kinesisk fremstillede biler i Europa.

Elbiler har det dog notorisk svært. For at nå et styktal, der gør produktionen rentabel har NEVS planer om også at fremstille 9-3 med forbrændingsmotor. Om en ”ny” udgave af Saab 9-3 med en motor, der formentlig skal købes hos Peugeot, Toyota eller måske en kinesisk leverandør vil slå an hos bilkøberne, afgøres af prisen. Og den skal være lav: Saab 9-3 har efterhånden 11 år på samvittigheden og har dermed levet næsten dobbelt så længe som normalt for en bilmodel. Saab logo 2013

Helt ny 9-3 er delvist udviklet
På Saabs nye hjemmeside kan man dog læse, at NEVS også har planer om at lancere en helt ny 9-3 baseret på den delvist udviklede Phoenix-platform, som svenskerne arbejdede på op til konkursen. En enkelt, men vigtig detalje har NEVS netop fået på plads: Et nyt Saab-logo, der giver begrebet skandinavisk enkelhed ny mening. GM har tilladt den svensk-kinesiske fabrik at genbruge navn og typografi, men ikke den kendte, ørnelignende ”grif” – derfor står der blot SAAB på grå baggrund i det nye logo.

Se Saabs nye hjemmeside.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Jeg krydser fingre for projektet, men det lyder godt nok lidt for optimistisk.

    Selvfølgelig skulle den platform hedde Phoenix, og når de er i gang med at genoplive gamle biler, så ville jeg egentlig gerne have den forrige 9-3 tilbage med 5-døre og et kæmpe bagagerum

  2. For Saab-entusiaster var nyheden i juni 2012 supergod. Og jo ganske ædelt med en el-bil. Men selvom jeg af hjertet håber alt det bedste for både Saab, NEVS og ikke mindst det hårdtprøvede Trollhättan, tillader jeg mig en vis skepsis.

    Produktionen af Saab-biler har så godt som aldrig været en pengegivende forretning. Man har historikken imod sig – omvendt har man en trofast fanskare og et brand, der kun borger for kvalitet og sikkerhed, med sig. Så måske en turn-around er mulig.

    Desuden har jeg hørt rygter om, at kineserne har hyret en gammel Volvo-topchef til at sikre rentabiliteten i “projektet”. Det kan være at hvilkenbil.dk kan be- eller afkræfte dette.

    /Ken

    • Hej Kenneth. Tak for dit indlæg. Og jo, du har ret: Bestyrelsesformanden for NEVS er Karl-Erling Trogen, tidligere chef for Volvo’s division for lastbiler og entreprenørkøretøjer, der i øvrigt intet har med Volvos personbiler at gøre. Til gengæld tjener lastbilafdeling sædvanligvis penge, så måske er Trogen manden, der kan gøre NEVS/Saab til en fornuftig forretningen. Skal blive spændende at følge… MVH Jens, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here