VW satser helhjertet på ny teknik målrettet elbiler. Andre bilmærker er mere forsigtige. Det giver VW en kæmpe fordel – og større risiko…
Elbiler er ukendt land for flere af verdens største bilproducenter. De skal først til at lave dem i stor skala – og ved ret beset ikke, hvor mange elbiler de kan sælge.
Omstillingen til eldrevne biler er en kæmpe udfordring, som bilmærkerne tackler vidt forskelligt. De valg, som VW-koncernen, Toyota, PSA-koncernen og alle de andre store bilproducenter træffer i dag, kan afgøre, om de får succes i morgen. Eller ender med en kostbar fiasko.
Det handler meget om teknik men også tro og held.
Hos VW har man truffet det dristige valg. Efter dieselskandalen har verdens største bilproducent brug for at viske tavlen ren. Derfor går VW-koncernen så at sige ’all-in’ på elbiler. VW satser på samme teknik som elbil-pioneren Tesla, der stadig har et solidt forspring. Teknisk handler det om, at VW har investeret intet mindre end 45 milliarder kroner i en platform, der udelukkende skal bruges til elbiler. MEB hedder platformen, der kan skaleres til et væld af biltyper og drage fuld nytte af alle fordele ved at skifte til eldrift.
’Skateboard’ gør forskellen
Med MEB-teknikken står VW’s elbiler på en bund, der minder om et skateboard. Altså fladt og med fire hjul hjørnerne. Alle batterier kan placeres i bunden. Dermed er de gemt godt af vejen, tyngdepunktet er lavt og derudover skal der kun findes plads til en eller to kompakte elmotorer og lidt elektronik. En elbil på MEB-platform er med andre ord ’pakket’ enormt effektivt; stort set hele bilens længde kan bruges til plads til passagerer og bagage. Teknisk er det en klar fordel.
Andre bilmærker gør noget andet. Det gælder for eksempel BMW og den franske PSA-koncern, der tæller mærkerne Citroën, Peugeot og Opel. Her er man mere forsigtig. I stedet for at bruge milliarder på at udvikle en ny platform udelukkende til elbiler, satser man på såkaldte hybrid-platforme. De kan både bruges til elbiler og konventionelle biler med benzin-, diesel- og hybridmotorer. Dermed sparer man enorme udviklingsomkostninger. Man kan også hurtigt reagere på kundernes ønsker, uanset om de holder fast i biler med forbrændingsmotor eller pludselig skifter til elbiler.
Ulempen er, at man ikke får samme optimale ’skateboard-løsning’ til elbiler som VW og Tesla. BMW’s og PSA’s elbiler kommer mere til at ligne konventionelle elbiler, kan ikke udnytte pladsen helt så godt og kan også få udfordringer med plads til de helt store batteripakker, der er afgørende for en lang rækkevidde.
Delte meninger
Hvilken løsning der er bedst, er der ikke overraskende delte meninger om.
”Mens vi ret præcist kan forudsige salget af 3-serien, er det langt sværere med elbiler,” forklarer BMWs nye topchef Oliver Zipse til branchemagasinet Automotive News.
Derfor foretrækker BMW en platform, der ikke er afhængig af et forestående gennembrud for elbiler. Når VW satser 45 milliarder kroner på deres MEB-platform, er det fordi koncernen forventer at sælge 15 millioner elbiler over de næste ti år.
Som Max Warburton, brancheanalytiker i investeringsbanken Bernstein fornylig for nylig tørt konstaterede i en rapport om bl.a. VW’s satsning: ”Hvis efterspørgslen på elbiler ikke er der, vil Volkswagen have et stort problem…”
Kunderne er ligeglade
Den frygt behøver BMW ikke at leve med. Og fabrikken i Bayern tror iøvrigt, at bilkøberne er ligeglade med, om deres nye bil står på den ene eller anden platform:
”Du kan ikke mærke forskel på en dedikeret platform (som VW’s MEB-teknik, red.) eller en fleksibel arkitektur. Måske et par kg her og der, men det vil ikke få betydning for kundernes valg af bil,” mener BMW’s Oliver Zipse.
Han tilføjer dog, at sådan ser han på situationen i dag. Om 10 år kan BMW have en ny strategi.
Ikke alle er enige i Zipses vurdering.
”I en perfekt verden, vil du altid foretrække en dedikeret platform. Hele idéen med en platform specielt udviklet til elbiler er, at den bliver mindre kompliceret. Du har dit ’skateboard’ og ellers kan du gøre, som du vil. Det giver dig langt flere fordele,” siger Tim Urquhart, ledende bil-analytiker hos IHS Markit til Automotive News.
En fordel kan for eksempel være at droppe bremser på bagakslen, fordi du i stedet kan bremse med elmotoren. Du kan også lade elbilen trække på baghjulene og på den måde undgå de problemer, som de meget kraftige elmotorer udgør for styringen i forhjulstrukne elbiler. Batterierne kan også placeres optimalt, så du får mere kabineplads i en moderne elbil. Et godt eksempel er VW’s første elbil på MEB-platformen, ID.3. Den har samme størrelse som en Golf, men indvendig plads som i en Passat. Den ekstra plads er et konkret eksempel på, hvordan VW opnår fordele ved at satse milliarder på teknik udviklet specielt til elbiler.
MEB bliver målestok
Ulf Sudowe, udviklingsdirektør for den spanske underleverandør Gestamp, er ikke i tvivl om, at VW’s satsning er den rigtige:
“Deres MEB-platform bliver målestok for alle andre i industrien – på sigt gør den omkostningerne lavere.”
Den sidste pointe er helt sikkert ikke tabt på VW. For nylig blev det afsløret, at VW har indgået en aftale med Ford om at levere MEB-platformen til den amerikanske bilgigant. Ford kommer altså til at fremstille elbiler med VW-teknik – det øger chancen for, at VW tjener sin milliard-investering hjem igen.
VW er dog fortsat afhængig af, om de får ret i deres forventninger om millionsalg af elbiler. Ellers kan BMW’s og PSA’s mere forsigtige tilgang vise sig at være klogere.
VW er dog langt fra ene om at gamble på, at det kan betale sig at udvikle dedikeret og dyr teknologi til fremtidens elbiler. Mercedes er klar med en lignende løsning i 2021, mens en anden gigant – Renault-Nissan alliancen – følger trop i 2022. Også Toyota, der ofte er trendsetter i bilindustrien, er ved at udvikle en ny platform til elbiler.
Tiden vil vise, hvem der vælger rigtigt: Er verdens bilkøbere klar til at skifte til elbiler i løbet af den næste par år, kan VW’s milliardsatsning udløse den store gevinst og et gedigent forspring i forhold til flere konkurrenter. Hvis ikke, vil det til gengæld udløse forsigtige smil hos BMW i Bayern og PSA i Paris.