Biler med benzinmotorer buldrer frem. Derimod er salget af dieselbiler faldet med 18 procent i 2013, viser tal fra Danmarks Automobilforhandler Forening.
Nedgangen sker på et tidspunkt, hvor der ellers er stor fremgang i antallet af solgte biler. Men den største andel af de nye solgte personbiler er altså benzinbiler, og det skyldes ifølge Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), at regeringen omlagde ejerafgiften den 1. januar 2013.
Omlægningen betyder nemlig, at dieselbiler er relativt dyre i forhold til benzinbiler, og det har haft en markant effekt på fordelingen af bilsalget i 2013. Dieselbilernes markedsandel er faldet fra 40 procent i 2012 til 31 procent i 2013, det svarer til et fald på ca. 11.000 dieselbiler, hvis man sammenligner januar til og med oktober 2013 med samme periode i 2012.
“Vi har gennem en årrække set en stigende efterspørgsel efter dieselbiler, blandt andet fordi de er mere økonomiske og udleder mindre CO2 end benzinbiler, siger administrerende direktør i DAF,” Jens Brendstrup.
Men faktisk er det en god nyhed for miljøet, at danskerne køber mange benzinbiler i forhold til dieselbiler. Det fastslår civilingeniør fra Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen overfor dr.dk.
Når benzinbiler kører langt på literen, er de bedre for miljøet end dieselbiler. Og stigningen skyldes især, at flere køber små benzinbiler, der netop kører langt på literen,” siger han.
Med det henviser Det Økologiske Råd til, at det er mikrobiler som VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo samt Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo og andre benzinøkonomiske småbiler, der topper salgslisterne måned for måned.
Økonomi – ikke miljøhensyn – styrer bilvalget
Meget tyder dog på, at det er pengepungen frem for miljøhensyn, der styrer danskernes valg af benzinbiler. Hos BilBasen.dk har markedsanalytiker Jan Lang har lavet en sammenligning af økonomien for to sammenlignelige biler, henholdsvis benzinbilen Peugeot 208 1.2 VT og dieselbilen Peugeot 208 1.4 HDI. Konklusionen er, at man over tre år kan spare 8.000-10.000 kroner ved at vælge benzinbilen, hvis man kører 20.000 kilometer årligt, hvilket er det mest almindelige.
Sammenligningen indeholder alle udgifter på bilen de første tre år. Indkøbspris, afskrivning, afgifter, vedligeholdelse, brændstof, forsikring med videre. Ifølge Jan lang er det især den højere indkøbspris, der gør dieselbilen til det dyreste valg.
Hvilkenbil.dks redaktør Jens Velling forklarer, at teknologien i dieselmotorer er relativt dyr, samt at udviklingen af benzinmotorer har været nærmest eksplosiv de seneste år.
“Det danske afgiftssystem gearer merprisen, så dieselbiler typisk er 15-30.000 kroner dyrere end en tilsvarende benzinbiler. Samtidig ‘downsizer’ bilfabrikkerne i stor stil deres benzinmotorer, hvilket gør, at de kører længere på literen,” siger Jens Velling, der også peger på, at vedligeholdelsesudgifterne på en dieselbil er højere.
Dieselmotorerne får det endnu sværere i fremtiden forudser han, da nye skrappe EU-krav til partikeludledningen fra 2015, ventes at fordyre dieselmotorerne yderligere, og så skal der køres endnu flere kilometer, før fordelen tipper til dieselmotorernes favør.
Læs blogindlægget om miljøkrav der sender benzinmotorerne i overhalingsbanen:
Benzinmotoren lægger an til overhaling